Atelier Dance Film, Simona Deaconescu

Atelier Dance Film

D.I.M.A.P. #1 | Laborator Dance Film: coregrafie și cinematografie

Laboratorul este primul dintr-o serie de ateliere interdisciplinare din seria DIMAP (Direcții inovatoare în multimedia și arta performativă). Atelierul este coordonat de Simona Deaconescu.

Atelierul propune participanților explorarea bazelor teoretice și practice ale filmului experimental de dans, un gen care mai poartă numele de: cine-dans, video dans, dans pentru cameră, screendance. În timpul atelierului vom deprinde cunoștințe de bază despre crearea unei coregrafii pentru cameră, precum și noțiuni specific cinematografice (încadraturi, unghiulații, mișcări de aparat, lumină, editare etc), prezentate aplicat pe filmarea unui material de dans. Cursanții vor învăța să realizeze un decupaj, să-și planifice o filmare și să mânuiască o cameră de filmat și aparatura de înregistrare sunet. Toate aceste exerciții vor fi explorate în laborator, astfel încat orice noțiune teoretică să poată fi exersată practic. În timpul atelierului participanții vor fi încurajați să creeze o coregrafie nouă pentru film sau să adapteze o coregrafie pe care au realizat-o deja. Cei care nu au experiență în zona dansului vor putea alege să filmeze și să regizeze un material de mișcare creat de colegii lor. Cursanții vor lucra în grupuri cu scopul de a realiza un dance-film de un minut secvență cadru la sfârșitul atelierului.

În cinematografie un film secvență cadru presupune realizarea filmului dintr-un singur cadru, fără a opri aparatul și fără a interveni prin tăierea materialului ulterior. Acest lucru presupune ca artistul care îl regizeaza să-și realizeze un plan foarte clar al modalității de filmare (unghiulație, încadraturi și mișcări de aparat) singura intervenție permisă la editare fiind realizarea coloanei sonore, fie prin adăugare de muzică sau sunete în post-producție, fie prin captarea sunetului în priză directă, la locația de filmare.

Procesul de realizare al filmului va fi discutat și aplicat în timpul cursurilor de la WASP, iar filmarea va avea loc în exterior. Participanții vor lucra în grupuri organizate de la primele sesiuni de curs, astfel încât fiecare cursant să aibă posibilitatea de a filma, de a fi filmat sau de a le face pe amândouă, în funcție de disponibilitatea fiecăruia. La sfârșitul modulului fiecare participant va prezenta un film în regia proprie sau în colaborare cu un alt coleg. Numărul maxim de co-creatori ai unui film este trei. Încurajăm colaborări interdisciplinare între performeri, cineaști și compozitori.

Organizatorii pun la dispoziția cursanților aparatura necesară desfășurării cursurilor și prezentărilor finale (cameră de filmat, aparatură de înregistrare sunet, lumini, aparate de video proiecție, computer și soft destinat editării materialelor) precum și accesul la mediatecă. Cursanții pot aduce la cursuri materiale și aparatură proprie. Coordonatorul atelierului va invita pe parcursul sesiunilor de curs specialiști din domeniu care să ajute la dezvoltarea abilităților teoretice și practice ale cursanților.

BIBLIOGRAFIE:

  • Envisioning Dance on Film and Video – Judy Mitoma, Elizabeth Zimmer, Dale Ann Stieber
  • Making Video Dance: A Step-by-Step Guide to Creating Dance for the Screen – Katrina McPherson
  • Screendance: Inscribing the Ephemeral Image – Douglas Rosenberg
  • Dancefilm: Choreography and the Moving Image – Erin Brannigan
  • Broken Screen: Expanding The Image, Breaking The Narrative – Doug Aitken, Noel Daniel
  • Maya Deren: Incomplete Control (Film and Culture Series) – Sarah Keller
  • A History of Experimental Film and Video – A.L. Rees
  • Experimental Filmmaking: Break the Machine – Kathryn Ramey
  • Avant-Garde Film: Forms, Themes and Passions (Short Cuts) – Michael O’Pray
  • 100 Ideas that Changed Film – David Parkinson
  • Telling Time: Essays of a Visionary Filmmaker – Stan Brakhage
  • Moviemakers’ Master Class: Private Lessons from the World’s Foremost Directors – Laurent Tirard
  • Films of Yvonne Rainer (Theories of Representation and Difference) – Yvonne Rainer

Organizatorii pun la dispozitia cursantilor cărțile din lista de mai sus în format tipărit, în limba engleză. Pe lângă bibliografia de mai sus, WASP-Working Art Space and Production oferă participanților spre vizionare filme de dans care au făcut istorie, precum și alte lucrări contemporane prezente în festivaluri de film din Europa și SUA. O parte dintre filme vor fi proiectate și discutate în zilele de luni 9 și 16 martie de la ora 19:00. Cursanții vor primi o listă de filme disponibile în WASP Media Lab.

Informații utile:

Programul laboratorului:

  • sâmbătă: 14 martie | 15:00 – 17:00; 21, 28 martie, 4 aprilie | 15:00 – 19:00
  • miercuri: 18, 25 martie, 1, 8 aprilie | 18:00 – 22:00

Program activități speciale:

  • luni 23, 30 martie: vizionare și discutare filme de dans | 19:00 – 21:00
  • 5 aprilie: filmări în exterior | 8:00 – 20:00
  • 6, 7 aprilie – selectarea materialului brut și editarea filmelor la WASP (program flexibil 10:00 – 18:00)
  • Joi 9 aprilie: PREZENTARE PUBLICĂ | 19:00 – 20:00

Taxa de participare: 450 RON
Taxa de participare pentru studenți: 300 RON

Plata se face in prima zi de curs.
Este posibilă și achitarea taxei în două tranșe: 50% în ziua primului curs, 50% în ziua a 4-a de curs.

Cine poate participa?

Atelierele sunt adresate performerilor și creatorilor din zona artei performative (dans, teatru, păpuși, performance etc.), a artei vizuale și a muzicii, deopotrivă studenților și artiștilor emergenți. Cursul este deschis pentru persoanele autodidacte, fără studii de specialitate, dar care vor să experimenteze sau să se specializeze printr-un sistem alternativ de formare profesională.

Înscrieri: contact@waspmagazine.com cu subiectul INSCRIERE DANCE FILM. În corpul mailului te rugam să specifici în maxim 10 rânduri interesele tale în domeniul artelor performative, vizuale sau muzică și, daca este cazul, ce tip de experiență ai avut sau ai în aceste domenii. Participarea la cursuri nu este restricționată de studii sau experiență, aceste informații fiind relevante pentru organizarea eficientă a grupei de participanți.

Termen limită: 11 martie 2015

Detalii despre D.I.M.A.P și următoarele workshopuri aici.


SIMONA DEACONESCU | BIO:

A studiat în paralel coregrafie și regie de film, abordarea ei estetică fiind una interdisciplinară, simțindu-se mereu inspirată de performeri cu abilități deosebite și idei îndrăznețe.

Simona este directorul artistic al colectivului Tangaj Dance, realizând în ultimii doi ani unele dintre cele mai apreciate lucrări coregrafice din peisajul autohton: “0001_Fabrica de Vise”, “0002_Birdville” și filmul de dans “Silent Places”, lucrări care au fost prezentate în festivaluri de profil din România, Europa și SUA. În vara anului 2014 Simona primește una dintre cele mai râvnite burse la nivel european, bursa danceWEB, oferită de rețeaua Life Long Burning în cadrul “Impuls Tanz International Dance Festival Vienna” și două rezidențe artistice: una la WASP (Working Art Space and Production, oferită de Asociația 4 Culture), finalizată cu o prezentare publică – “Dispatched” și una în studiourile Battery Dance Company New York, pentru a realiza feeria coregrafică interactivă “Birdville”, cu o echipă mixtă formată din dansatori români și americani, prezentată anul acesta în cadrul Explore Dance Festival #9, la Fabrica de Pensule în Cluj și la Teatrul Național Marin Sorescu din Craiova. “Silent Places” a fost prezentat până în prezent la Loikka Dance Film Festival (Helsinki, Finlanda), Festivalul Filmului European (București), International Screendance Festival (Durham, North Carolina, SUA), Ceau, Cinema! (Timișoara), Sans Souci Festival of Dance Cinema (Boulder, Colorado, SUA), Ammutinamenti Film Festival (Ravenna, Italia), deschizând POOL – Internationale TanzFilmPlattform (Berlin), San Francisco Dance Film Festival (San Francisco, SUA), Leeds International Film Festival (Leeds, UK) etc.

Până în anul 2013 când atenția Simonei s-a îndreptat exclusiv spre dezvoltarea unui colectiv artistic interdisciplinar, Simona a fost membru fondator al Asociației Secția de Coregrafie, alături de care a realizat proiecte precum: ADN (prima revistă online de dans, dedicată artei coregrafice) și Cartierul de Dans (program curatorial dedicat generației tinere de coregrafi și perfomeri). Simona este activ implicată în dezvoltarea artei contemporane și preocupată de dizolvarea barierelor dintre diferitele manifestări artistice, în toamna anului 2014 făcând parte din echipa Platformei X (expoziție New Media, produsă la WASP – Working Art Space and Production).

Simona a participat la ateliere cu coregrafi din țară și din străinătate, aprofundând tehnici de dans novatoare și modalități de a stimula creativitatea: Anne-Marie Cunningham, Ivonne Ramos, Natașa Murariu, Konstantin Mihos, Anna Wehsarg, Mat Voorter, Yael Orni, Kira Kirsch, Gerald Kurdian, Bruno Caverna, Ko Murobushi, David Wampach, Chris Haring, Doris Uhlich, Alva Noe, Saju Hari, Laura Aris, German Juaregui, Billy Cowie, John Vorhaus.

Mai multe informații despre Simona Deaconescu și proiectele ei:
http://www.tangajdance.com/
http://www.danscontemporan.net/

Top