Artiști și artiste: Cosmina Morosan & Anticorp Solar, Elvisey Pisica, Gene Tanta, Irina Motroc, Kiki Mihuta, Moncea Malina, Teodora Rotaru, Thomas Steyaert
- 17 noiembrie 12:00 – 18:00
- 18 noiembrie, 16:00 – 21:00
- 19 noiembrie, 16:00 – 20:30
WASP – Working Art Space & Production, Str. Ion Minulescu nr. 67-93, București
În urma unui apel deschis realizat la începutul lunii septembrie artiștii/artistele: Elvisey Pisica, Cosmina Morosan & Anticorp Solar, Gene Tanta, Kiki Mihuta, Thomas Steyaert, Irina Motroc, Moncea Malina, Teodora Rotaru au fost selectați/e pentru a participa într-o serie de laboratoare colective coordonate de: Anca Rujoiu, Irina Botea & Jon Dean.
”Fiecare dintre noi a intrat în ”the black box”, ne-am adunat, apoi ne-am împrăștiat / separat, dar am ieșit cumva transformați din aceste întâlniri. Prin momente colective de mișcare, vorbire, lectură și împărtășire a mâncării, am fost contaminați de prezența și actele celorlalți. În timp ce despachetăm / explorăm întrebări în apropierea unui război în curs și a multor alte greutăți / dificultăți, am ajuns să realizăm că ceea ce a devenit politic este exact această capacitate a noastră de a acționa împreună.Aceasta este sursa noastră de putere. Este o capacitate care s-a simțit mult mai acut după doi ani de izolare și incertitudine. Încadrat într-un proiect educațional, acest program deschide experiența de a învăța și a acționa împreună unui public mai larg.Pe parcursul celor trei zile, participanții, mentorii și alți invitați în laboratorul de artă vor locu/petrece timp din nou în black box / cutia neagră, făcând publice activările noastre colective. ”
Poem colectiv: o cale spre verbalizarea sinelui, un exercițiu spre interior-exterior, micro-macro alchemie care intră în conversație cu lumea ca o metodă de explorare a relație dintre corp, spațiu, imagine, vorbire și sunet. Cuvintele sunt corpuri, ele pot să ne vindece sau să ne rănească, ele numesc, ele capătă primordialitate, cuvintele sunt intenție, verbalizarea sinelui și o cale de a ajunge la ceilalți. Toate cuvintele există deja, ele trebuie doar să fie atribuite, rostite. Dacă fiecare dintre noi ar avea dreptul la un număr limitat de cuvinte, cum le-am alege? Odată rostite, cuvintele sunt consumate de o intenție. Suntem responsabili pentru propriile cuvinte, cuvintele pe care le punem în lume. Un obiect/situație numit(ă) a căpătat o semnificație – ca și cum ai înfige un ac în el, îl clasifici, îl clasezi. Dacă ar fi să rostești un singur cuvânt, care ar fi acesta? Ce ai alege să eliberezi în lume? Când alegi un cuvânt, faci o declarație.
15:30 – Elvisey Pisică: Personalul devine politic
Vă invit într-un univers atât practic cât și teoretic. Propun jocuri de cunoaștere, integrare, apoi vă invit la un atelier scurt de scriere dramaturgică, invitând mai apoi grupul la o dezbatere. O să întreb: De ce personalul devine politic? De ce trebuie discutat despre abuz? Ai acționat vreodată într-o situație de abuz? Și ce poate să facă arta despre artă?
Propunem o practică de lucru desenată în jurul acronimului (ca organizație și relief), care numește spațiul WASP și discutarea poetico-teoretică a cadrului fabricii (săli de repetiție, conceptul în sine de repetiție). Declinăm, de aici, un performance incluziv, prin care purtăm individualitățile prin concepte-plasă, într-o “plimbare deviată”, îngânând probabil texte poetice. Aducem în spațiu sunetul ca modalitate de însoțire și întâlnire cu o dimensiune dinspre alt limbaj a ceea ce poate apărea în spațiu. Mersul devine scufundare-împreună, “gândire-împreună”. O a doua parte a practicii lucrează cu traducerea și descrierea spațiului prin activarea empatiei față de el. Lucrăm cu imaginația, aducând desenul și mișcarea în Cutia Neagră. O ultimă parte a activării tatonează spațiul prin nări, amușinare, cercetarea sunetelor insinuant subtile dinspre corp.
Jon Dean (n. Wolverhampton) lucrează de peste treizeci de ani în câmpurile întrepătrunse ale artelor vizuale/comunitare și științe sociale aplicate; artistul inițiază și dezvoltă proiecte culturale diverse prin integrarea unor strategii participative diferențiate și negociate, construite pentru a-i plasa pe participanți chiar în centrul expresiei artistice, al învățării și al politicii culturale. De-a lungul carierei sale, Jon a lucrat înăuntrul unei game largi de contexte socio-culturale, printre care: instituții de educație formală, muzee, galerii de artă, precum și în locații comunitare generice. Expoziții/proiecții recente includ: Loop Barcelona; Cinema Elvira Popescu, București; Young Artists Studio, Budapesta; Universitatea din Johannesburg; Universitatea Goldsmiths, Londra; Tranzit.ro, București; Galeria Anca Poterașu, București; Galeria Centrala, Birmingham; Art on Display, București; Arcub, București; Bienala Black and White din Satu Mare; Universitatea Columbia, New York; Ferenc Bar, Budapesta.
Anca Rujoiu (n. București) este curatoare și editoare. În 2019 a fost co-curatoare a celei de-a treia ediții a Bienalei Art Encounters de la Timișoara, abordată ca program instituțional de un an. În calitate de curatoore de expoziții și, ulterior, de șefă de publicații (2013-2018), a fost membră a echipei fondatoare a NTU Centre for Contemporary Art Singapore, contribuind la numeroasele expoziții, programe publice și proiecte editoriale ale instituției. Programul inițial de trei ani al instituției, Place.Labour.Capital, a creat conexiuni între cercetare, rezidențe și expoziții cu artiștii Simryn Gill, Allan Sekula, Trinh T. Minh-ha, pentru a numi doar câțiva dintre ei. A fost coeditoare a mai multor publicații, inclusiv a cărților de artist Thao Nguyen Phan: Voyages de Rhodes (2018), Simryn Gill & Michael Taussig: Becoming Palm (2017). Ca parte a inițiativei curatoriale FormContent din Londra, a lucrat la un proiect nomadic, It’s Moving from I to It (2012-2014), care a luat forma unui scenariu compus din șaptesprezece “scene”: expoziții, ateliere, texte comandate și altele asemenea. Este doctorandă la Universitatea Monash din Melbourne
Artiștii-gazde și publicul-oaspete sunt invitați să acționeze pentru a comemora întâlnirile noastre transformatoare prin scriere colaborativă – care este întotdeauna deja o lectură colaborativă – prin reflectarea asupra modului în care corpul înțelege spațiul WASP prin intermediul celor 5 simțuri somatice principale. La sfârșitul fiecărei zile, ne vom așeza într-un cerc și vom reflecta timp de 20 de minute în scris la experiența noastră individuală, agentială și la modul în care acționăm împreună. Apoi vom împărtăși aceste încercări de a ne nota experiențele citindu-le cu voce tare, suprapunându-ne vocile. Acest gest dislocator – această stimulare a limitei ego-ului, dacă nu chiar bucurie – creată prin scris și citit împreună, prin mișcarea împreună, prin trecerea de la sine la starea de grup va transforma experiența noastră într-un scor.
În acest exercițiu vom explora cum obiectul personal devine obiect politic și cum putem acta printr-un circuit al corpului integrarea, asumarea sau extinderea gestului care este reprezentativ pentru această metamorfoza. Vom chestiona ecosistemul corpului prin extensiile sale la nivel fizic și cum ne poziționăm ori în ce relație ne aflăm vizavi de contextul nostru cotidian. Vom porni de la exerciții de caracterizare, desenare și vom ajunge într-o zona performativa care să înglobeze transformarea printr-o reperspectivare vizavi de materia înconjurătoare de intim ori domestic către o zona politică.
What Could a Book Be? carte de artist, print digital, 21 x 21 cm
Această carte de artist reunește materiale care au fost produse în timpul atelierelor. Cartea este structurată în funcție de interpretarea mea personală. Este rezultatul unei compoziții în care am împerecheat schițe, poeme, imagini și fotografii, dându-le un nou sens. Cartea include adnotări personale, ca o marcă a dialogului meu cu materialele generate de toți participanții la program. Cartea reflectă o polifonie de voci care s-a conturat în timpul atelierelor.
Artista vizuală Teodora Rotaru introduce mediul textil în performance-ul său. Considerată „munca femeilor și devenită invizibilă”, arta textilă se preschimbă într-o mișcare feministă sub forma unui protest împotriva politicului și a războiului. „Organisme”, „entități”, „prezent” și „multiplu”, sunt câteva cuvinte cheie care se regăsesc la baza activității performative.
Azar Mahmoudian este curatoare și educatoare și conduce în prezent programul de studiu autoorganizat Summer School: For a Summer Yet to Come in Tehran. A condus împreună spațiul colectiv kaf din Teheran (2010-2015) și a fost co-curatoarea Shifting Panoramas, program de seminarii, rezidențe și burse de producție în diverse spații din Teheran și Berlin (2017-2021). Practica sa expozițională include atât cadre bienale, cât și proiecte de durată și discursive, cel mai recent fiind programul multi-capitol de practici de imagine în mișcare Sensible Grounds la SAVVY, Lux, Fundación Antoni Tàpies, Betonsalon și Nida Art Colony, printre altele (2018-2021), și When Legacies Become Debts la The Mosaic Rooms, Londra (2019).
21:00 Lectură colaborativă: Gene Tanta
19.11.2022
16:00 Thomas Steyaert: Peisaj transformator
Propun o partitură pentru un spectacol cooperativ în timp real. Jucăm, jucăm, dansăm, cântăm, desenăm, pictăm, construim, deconstruim, alergăm, mergem, vorbim, ne întindem, stăm în picioare. Depindem unii de alții. Comunicăm prin intermediul acțiunilor performative. Împreună creăm o compoziție în timp real.
18:00 Prezentare de Artist: Lina Gómez
În cadrul unui interviu acordat Andreei Capitanescu la finalul rezidenței organizate în București, la WASP, în perioada 7-16 noiembrie Lina Gómez, prezintă publicului activitatea ei artistică. Workshop-ul susținut de aceasta a continuat cercetarea coregrafică actuală ce pornește de la imaginea dată de ”Muntele și Vulcanul. Aceste forțe de dimensiuni semnificative, stabilite într-un loc, vizual nemișcate, dar în interior în mișcare profundă și constantă, așteptând mișcări seismice, schimbări fizice și chimice pentru a demonstra în cele din urmă toată această mișcare internă, explodând, sfâșiind, schimbând ecosistemele, repornind ciclurile din natură.”
19:00 Proiecție performance: Metoda de construire a adevărului politic de Alevtina Kakhidze
Artista ucraineană care a locuit până de curând într-o zonă de război, Alevtina Kakhidze a conceput inițial performance-ul intitulat Metoda de construire a adevărului politic pentru Manifesta 10 din Sankt Petersburg în 2014, la scurt timp după ocuparea Crimeei de către Rusia. Ea a revenit la această lucrare în contextul actual al invaziei militare rusești în Ucraina, care a declanșat, de asemenea, un război mediatic și în care se pune constant problema adevărului politic. Artista imaginează atunci, în formatul unei conferințe de presă, Metoda de construire a adevărului politic: răspunsuri la întrebări controversate formulate din diferite unghiuri, cel al turistului, al mediatorului, al activistului și al grădinarului. Această proiecție este o documentare a performance-ului susținut de artistă la Centre Pompidou in septembrie 2022.
20:30 Lectură colaborativă: Gene Tanta
Kiki Mihuta: Intervenție permanentă în spațiu
Corpul și mintea umană sunt un produs al culturii și istoriei, societății, politicii, practicilor, imaginilor, limbajului și “contaminării”. Este imposibil să trăiești o viață autentică, nemediată de celălalt. Ideea de „alteritate” este centrală pentru analizele sociologice ale modului în care identitățile majoritare și minoritare sunt construite, deoarece relația noastră cu „alteritatea” nu poate fi decât profund influențată. Mintea umană va fi întotdeauna un rezultat imprevizibil, deoarece contaminarea are loc ca o transformare prin întâlniri cu ideile altora. Fiecare idee care a existat vreodată a fost/s-a născut într-o minte umană.Astfel, în lucrarea de față, ideea de contaminare ia forma unui proces subtil de reflecție și introspecție. Prin textele sale, artista tratează dihotomia dintre sine și celălalt, deoarece modul în care gândim și ne raportăm la lumea noastră fizică, modul în care alegem, stocăm, digerăm și exprimăm idei și credințe, este departe de a fi neutru sau natural.
____________________________________