Interogând digitalul – laboratoare open source – dedicate elevilor de liceu

Realitatea tinerilor influențată de mediile digitale. Forme noi de abordare educațională

Interogând digitalul_vizual

Asociația Art Media Events Studio – AMES în parteneriat cu WASP Studios a realizat în perioada septembrie – octombrie o serie de ateliere open source dedicate elevilor de liceu. Aceste ateliere au avut loc prin intermediul partenerilor: Liceului Tehnologic “Sf. Apostol Andrei” din Ploiești, Colegiul “Mihail Cantacuzino” din Sinaia și la Liceul de Arte Plastice Hans Mattis-Teutsch din Brașov. Echipa artistică care a coordonat atelierele este formată din: Bobi Pricop, regizor, Andrei Dosa, dramaturg, Oana Micu, scenograf competențe pe modelaj 3D, curatoarea Andreea Capitanescu și echipa artistică a asociației, Mihai Trasnea, Mara Nedelcu, Mihnea Toma, Marian Dumitru, Silviu Neagoe, Pedro Aurelian Gafei.

Mediul digital și trăirea în spațiul virtual sunt în prezent elemente ce nu mai țin de un posibil viitor îndepărtat, ci elemente ce au schimbat contextul paradigmei de conviețuire actual. Aceste medii de socializare reprezintă realități predominante pentru generațiile de adolescenți care au început să își dezvolte abilitățile de socializare, educație și interacțiune prin intermediul diferitelor platforme.

Cu toate că tendința generalistă, atunci când vorbim despre impactul digitalizării și mediului virtual, este una negativă, prin intermediul proiectului ”Interogând digitalul”, am căutat să să descoperim maniere noi prin care să folosim aceste ”lumi” cu scopuri educaționale. Am căutat răspunsuri plecând de la întrebările: Cum pot fi tinerii activați, prin intermediul scenei digitale, și cum poate arta contribui la rafinarea, utilizarea, întrebuințarea acesteia în scopuri umanitare sau în schimbări pozitive în societate?

Utilizând metode interdisciplinare am oferit tinerilor posibilitatea de a intra în dialog cu artiști, de a descoperi și acumula noi perspective de cunoaștere, abordând astfel și tema sănătății mintale în rândul tinerilor. Obiectivele atelierelor a fost familiarizarea participanților cu arta contemporană prin exerciții practice, creații colective digitale, ateliere-laborator. O prioritate a atelierelor a fost și descoperirea și încurajarea abilităților creative ale participanților, sustinerea capacităților acestora și implicarea lor în viitor în demersuri ce vizează o mai buna cunoaștere și înțelegere a folosirii noilor mijloace de comunicare și exprimare digitală.

Pe de altă parte, echipa de artiști tineri are oportunitatea de a aplica tehnici de lucru actuale în vederea unei intervenții interdisciplinare care să ajute la conștientizarea importanței sănătății mintale și la dezvoltarea empatiei și spiritului civic.

Untitled design

 Ca urmare a acestor ateliere, regizorul Bobi Pricop prezintă observațiile realizate. Liceele gazdă au fost încântate de propunerea organizatorilor, iar profesorii au fost deschiși și receptivi la temele propuse, dorind și ei să afle cât mai multe despre componenta digitală ca sursă de interactivitate educațională:

”În cadrul proiectului, am beneficiat extrem de mult de implicarea cadrelor didactice, interesate să descopere platforme alternative de educație, care apelează la tehnologie pentru a adresa într-un mod extrem de autentic realități sociale acute: relația dintre lumea virtuală și realitate, izolare, bullying, violență etc. Pe de altă parte, proiectul deschide și o conversație despre relevanța anumitor tipuri de pedagogii sau programe școlare în momentul actual, expunându-i pe profesori la noile tehnologii și realități virtuale pe care liceenii le navighează uneori cu mai multă ușurință decât realitățile concrete de fiecare zi. Astfel că a fost o relație de colaborare și de comunicare, din care au avut de învățat și profesorii, mai ales cum să se adapteze la nevoile educaționale ale unei generații cu hiper-competențe digitale.” – Bobi Pricop

Aspectele, legate de relaționare interumană în situații de vulnerabilitate colectivă au reprezentat o dificultate incipientă în cadrul atelierelor. Dar prin exerciții ce activau creativitatea și dinamica de grup, elevii au început să fie deschiși și să dorească să interacționeze într-o dinamică, prezentă și reală:

”Reacțiile participanților au fost extrem de diferite, deoarece atelierele presupuneau asumarea unui tip de vulnerabilitate, de accesare a emoțiilor, de conectare cu sine și celălalt, prin intermediul tehnologiei. De obicei, tehnologia presupune un efect de distanțare. Dar pe noi ne-a interesat să folosim tehnologia ca instrument de conectare. Față de senzația de siguranță pe care o oferă un ecran, de data asta ei performau, reacționau, improvizau și inventau în unei situați ipotetice, departe de realitatea lor cotidiană. Și au fost nevoiți să depășească niște frici, să iasă din zona în care se simțeau confortabil și să descopere niște lucruri noi despre ei și lumea din jur. A fost o explorare fascinantă, chiar dacă nu mereu ușor de gestionat.” -  Bobi Pricop

4

Cu toate că experiența din cadrul atelierelor, le-a atras atenția elevilor, spațiul virtual rămâne în continuare mediul preferat de aceștia. Trebuie să înțelegem că lumea digitală și realitatea virtuală fac parte din viața tinerilor, iar automat orice stimul educațional este privit cu un mult mai mare interes comparativ cu modurile tradiționale de educație formală.

”Ei fac parte dintr-o generație pentru care delimitarea dintre real și virtual este destul de flexibilă, sunt granițe fluide, care se întrepătrund. Și consider că orice abordare educațională trebuie să țină cont de aceste aspecte, trebuie să le îmbine, să caute să se adapteze la peisajul emoțional, mental și social al oamenilor cărora li se adresează. Pentru tinerii de azi, experiențele digitale sunt parte din realitate, așa că mi se pare necesar să fie parte și din educație, e esențial ca educația să reflecte interesele, preocupările, pasiunile liceenilor, să fie parte din conversație, nu o zonă separată, izolată de existența lor de zi cu zi. Așa că da, cred că tinerii sunt mai predispuși să reacționeze la stimuli digitali în cadrul educației, pentru că sunt mai aproape de modul lor de a funcționa și de a relaționa în și cu lumea, în general.”  -  Bobi Pricop

Un element central pe baza căruia am căutat să ne fundamentam cercetarea în cadrul atelierelor open source, a fost munca și colaborarea în echipă. Cum impactează trăirea digitală interacțiunile colective? Sunt percepute forme de izolare socială? Se limitează empatia în interacțiunile interumane? Care sunt trăirile principare resințite în cadrul activităților de grup deschise?

”Vulnerabilitatea pe care o presupune un atelier de tip open source nu este întotdeauna comodă, dar pe noi ne-a interesat să construim un spațiu sigur, în care ei să simtă că se pot exprima. Expunerea permanentă pe rețelele de socializare presupune și o mulțime de reacții, dar de data asta feedback-ul era direct, nemediat și evident că acest lucru a trebuit interogat și observat, a fost necesară o discuție permanentă, despre frici, bariere, limite auto-impuse, teama de bullying, etc., iar asta a reprezentat o componentă esențială a atelierelor: această conștientizare și somatizare a propriilor emoții, deschiderea către ceilalți, cunoașterea și acceptarea de sine, relația cu corpurile noastre ca instrumente de performing și spațiul, mental și fizic, pe care-l ocupăm. Marea provocare a acestor ateliere este să creeze această relație vulnerabilă de deschidere față de emoțiile pe care de multe ori nu știm să le explicăm sau să le gestionăm. Iar făcând asta prin tehnologie, este mai ușor să creăm acea zonă de siguranță, în care presiunea să nu fie atât de mare.” -  Bobi Pricop.

Credem că prin acest prim proiect de cercetare prin ateliere tip open source deschidem o nouă etapă de interacțiune cu noile generații. Descoperim astfel, noi forme de dialog și modalități de educație, benefice și creative pentru elevi.

Cercetările și activitatea Asociației Art Media Events Studio – AMES caută să ajute și se ofere ghidaj atât părinților, cadrelor didactice, dar mai ales elevilor aflați în etapele de evoluție către maturitate.

________________________

Producție: Art Media Events Studio – AMES // Co-producție: WASP Studios

Parteneri: Liceului Tehnologic “Sf. Apostol Andrei” din Ploiești, Colegiului „Mihail Cantacuzino” din Sinaia, Liceul de Arte Plastice Hans Mattis-Teutsch din Brașov

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării

6

AND WHAT ART CAN DO ABOUT IT? // JON DEAN & ANCA RUJOIU // TALK

AND WHAT ART CAN DO ABOUT IT? // AN INVITATION TO ACTING IN CONCERT JON DEAN & ANCA RUJOIU // TALK

17 noiembrie 2022

WASP – Working Art Space & Production, Str. Ion Minulescu nr. 67-93, București

Cele două #DIALOGURI parte din proiectul ”AND WHAT ART CAN DO ABOUT IT?” vor avea loc pe data de 17 noiembrie, ora 19:00. Discuțiile îi au ca invitați pe artistul Jon Dean și pe curatoarea Anca Rujoiu. Acestea sunt parte integrală în cadrul proiectului conceput colaborativ de Irina Botea Bucan & Jon Dean, Anca Rujoiu și Andreea Căpitănescu, la inițiativa WASP STUDIOS. Acest proiect educațional ia o forma publică între 17 și 19 noiembrie și include: dialoguri, prezentări de artist și activități (activations) propuse de către cei opt participanți în proiect. Programul complet poate fi accesat pe pagina de eveniment: https://fb.me/e/2F3j8MOJK

“And what art can do about it?” chestionează o temă recurentă în societatea contemporană, și anume relația dintre artă și crizele eco-socio-politice, iar în urma unui apel deschis realizat în septembrie, mentorii de proiect au realizat laboratoare alături de artiștii/artistele selectați/e: Cosmina Morosan & Anticorp Solar, Elvisey Pisica, Gene Tanta, Irina Motroc, Kiki Mihuta, Moncea Malina, Teodora Rotaru, Thomas Steyaert.
Jon Dean (n. Wolverhampton) lucrează de peste treizeci de ani în câmpurile întrepătrunse ale artelor vizuale/comunitare și științe sociale aplicate; artistul inițiază și dezvoltă proiecte culturale diverse prin integrarea unor strategii participative diferențiate și negociate, construite pentru a-i plasa pe participanți chiar în centrul expresiei artistice, al învățării și al politicii culturale. De-a lungul carierei sale, Jon a lucrat înăuntrul unei game largi de contexte socio-culturale, printre care: instituții de educație formală, muzee, galerii de artă, precum și în locații comunitare generice. Expoziții/proiecții recente includ: Loop Barcelona; Cinema Elvira Popescu, București; Young Artists Studio, Budapesta; Universitatea din Johannesburg; Universitatea Goldsmiths, Londra; Tranzit.ro, București; Galeria Anca Poterașu, București; Galeria Centrala, Birmingham; Art on Display, București; Arcub, București; Bienala Black and White din Satu Mare; Universitatea Columbia, New York; Ferenc Bar, Budapesta.
Anca Rujoiu (n. București) este curator și editor. În 2019 a fost co-curator al celei de-a treia ediții a Bienalei Art Encounters de la Timișoara, abordată ca program instituțional de un an. În calitate de curator de expoziții și, ulterior, de șefă de publicații (2013-2018), a fost membră a echipei fondatoare a NTU Centre for Contemporary Art Singapore, contribuind la numeroasele expoziții, programe publice și proiecte editoriale ale instituției. Programul inițial de trei ani, Place.Labour.Capital, a creat conexiuni între cercetare, rezidențe și expoziții cu artiștii Simryn Gill, Allan Sekula, Trinh T. Minh-ha, pentru a numi doar câțiva dintre ei. A fost coeditor al mai multor publicații, inclusiv al cărților de artist Thao Nguyen Phan: Voyages de Rhodes (2018), Simryn Gill & Michael Taussig: Becoming Palm (2017). Ca parte a inițiativei curatoriale FormContent din Londra, a lucrat la un proiect nomadic, It’s Moving from I to It (2012-2014), care a luat forma unui scenariu compus din șaptesprezece “scene”: expoziții, ateliere, texte comandate și altele asemenea. Este doctorandă la Universitatea Monash din Melbourne.
Imagine cover: Irina Botea Bucan și Jon Dean, ”Studioul de Teatru Radiofonic, Radio România”, parte din expoziția Semnal: invizibilitate transmisă, Galeria Anca Poterașu, 2016
__________________________________
Producător: WASP Studios // Co-producător: Asociația 4 Culture
Proiect co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului București afectiv 2022. Pentru informații detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Municipiului București prin ARCUB, puteți accesa www.arcub.ro. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Primăriei Municipiului București sau ARCUB
Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național AFCN.
Proiect co-finanțat de Uniunea Europeană – Programul Europa Creativă, în cadrul Life Long Burning – Towards A Sustainable Eco-System for Contemporary Dance in Europe, activitatea Performance Situation Room.
Parteneri media: Radio România Cultural, Modernism, Revista Zeppelin, Revista ARTA, Feeder, IQads, România Pozitivă

cover event facebook

DIALOG: Post-surveillance art

Invitați: Anda Zahiu, Constantin Vică, Cristian Iftode, Cristina Voinea, Iosif Király
Moderatoare: Andreea Căpitănescu

14 noiembrie, 19:00
WASP – Working Art Space & Production, Str. Ion Minulescu nr. 67-93, București
WASP STUDIOS invită publicul, luni 14 noiembrie, ora 19:00, să ia parte la o discuție despre era ”documentată” vizual de către camerele de supraveghere. În dialogul moderat de Andreea Căpitănescu, filosofii Anda Zahiu, Constantin Vică, Cristian Iftode, Cristina Voinea și artistul Iosif Király propun o analiză publică despre etica urmăririi în societatea contemporană.
Tema supravegherii este din ce în ce mai de interes, iar după un “tsunami” global precum cel trăit în primăvara 2020, când atât în presă cât și printre oamenii obișnuiți au fost oferite ca exemple pozitive serviciile secrete israeliene, care folosesc tot arsenalul lor tehnologic pentru a vedea cine respectă și cine nu restricțiile impuse de guvern, sau când în China și în Europa dronele au supravegheat cine ieșea din casă, discuția despre “Siguranța SAU Viața privată” este cu atât mai interesantă și de actualitate.
Prelungirea contextului pandemic și valul teoriilor conspiraționiste, fake news-urile și dezbaterile tot mai prezente privind drepturile și limitările impuse de guverne, precum și lejeritatea cu care admitem să furnizăm informații și imagini personale în social media, sunt câteva din problematicile propuse spre a fi abordate în cadrul unui dialog ce aduce în discuție atât o perspectivă artistică, cât și antropologică și filozofică.
O direcție importantă a dialogului între invitații WASP Studios, este reprezentată de perspectiva suprapunerii realității prezente a temei supravegherii, cu trauma istorică a generației ce a trăit în perioada regimului totalitar comunist – supravegherea poliției (securitatea).
Cum se raportează artiștii, tinerii și populația generală la aceasta temă?
_______________________
Anda Zahiu este doctorandă a Facultății de Filosofie (UB) și membră a Centrului de Cercetare în Etică Aplicată, cu specializare în filosofia politică și etica aplicată. Interesele ei de cercetare vizează impactul noilor tehnologii asupra sferei moralității și diversele moduri în care putem conceptualiza dreptul la viață privată.
Constantin Vică este lector la Facultatea de Filosofie a Universității din București. Susține cursuri de Etica tehnologiilor, Etica și politica noilor tehnologii, Tehnologie și dezvoltare, Morality, Business and Information Technology, Ethics of Cognitive Technologies, Filosofia istoriei, filosofia viitorului sau Cultură digitală. Ariile sale de interes sunt plasate în etică aplicată, etica informației și computerelor, filosofia informaticii și inteligenței artificiale, bioetică, filosofie socială și politică. A publicat diverse articole despre internet și ameliorarea cognitivă, Inteligența Artificială și etica viitorului, responsabilitatea sistemelor de IA, epistemologia și politica datelor deschise, politica piraților, roboții ca asistenți și companioni, conflictul dintre instituțiile proprietății intelectuale și normele informale online.
Cristian Iftode este directorul Departamentului de Filosofie Practică și Istoria Filosofiei de la Facultatea de Filosofie a Universității din București, unde predă cursuri de etică, terapie filosofică, estetică și filosofie contemporană. A publicat numeroase studii în lucrări colective sau reviste de specialitate din țară și străinătate (The New Bioethics, Phenomenology and the Cognitive Sciences, AJOB Neuroscience, Ingenium, Public Reason etc.), precum și volume de autor, dintre care menționăm Aristotel. Problema analogiei și filosofia donației (Editura Univ. din București, 2015), Viața bună. O introducere în etică (Ed. Trei, 2021) și Filosofia ca mod de viață: Sursele autenticității (Ed. Trei, 2022, ediția a doua). Susține constant conferințe publice, ateliere de filosofie practică și desfășoară o consistentă activitate publicistică (Dilema veche,Scena9 etc.), menită să probeze relevanța filosofiei pentru viața de zi cu zi.
Cristina Voinea este asistent universitar la Departamentul de Filosofie și Științe Socioumane, din cadrul Academiei de Studii Economice. Și-a obținut doctoratul în 2019, la Facultatea de Filosofie, Universitatea din București, cu o teză care studiază cum puterea privată și cea statală se împletesc în guvernanța internetului. În cercetare, Cristina urmărește felul în care noile tehnologii influențează viețile noastre morale, lucrând la confluența mai multor domenii, precum etica și politica noilor tehnologii sau psihologia morală. Studiile sale au fost publicate, între altele, în reviste precum Technology in Society, Science and Engineering Ethics, Ethics and Information Technology și Journal of Bioethical Inquiry.
Iosif Király este artist vizual, profesor la Universitatea Națională de Arte București, unde predă din 1992. Este co-fondator al Departamentului de Fotografie și Imagine Dinamică (1995). Lucrările sale investighează relația dintre percepție, timp, sincronicitate și memorie prin intermediul fotografiei, instalațiilor de artă, desenului și, mai recent, al videoclipului. A inițiat, coordonat și, împreună cu arhitecți, artiști vizuali și antropologi, a participat la proiecte de cercetare legate de schimbările care au avut loc în România post-comunistă: D-Platform, RO-Archive, Triaj, Tinseltown. În anii 1980, Iosif Király a devenit activ în rețeaua mail art, o mișcare underground internațională înființată de Fluxus. După 1989, a expus atât individual, cât și în cadrul grupului subREAL*.
Andreea Căpitănescu este curator al spațiului WASP Working Art Space and Production, manager cultural și artist. Cu o formare profesională în dans contemporan (UNATC), management de proiect în limba engleză (SNSPA) și cercetare doctorală în arte (UNARTE), este interesată să experimenteze noi cadre de lucru multidisciplinar, cu potențial catalizator de schimburi artistice și teoretice, care modifică și influențează procesele de creație și propun noi versiuni personale, autentice. Din 2005 este director al eXplore festival, iar din 2008 co-organizator al proiectului european Jardin d’Europe, respectiv Life Long Burning. A fost curatoarea programului de artele spectacolului pentru festivalul EUROPALIA România (Bruxelles), iar din 2021 este lector în cadrul Universității Lucian Blaga din Sibiu.
__________________________________
Producător: WASP Studios // Co-producator: Asociatia 4Culture
Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
cover event_facebook

Performance by Anton Ovchinnikov // Immersive multi-channel video installation

Intimate Choreographies. Cartografierea unei noi realități prezintă:

19:00 – 20:00  Beauty of the Beast, Performance de și cu Anton Ovchinnikov (Ucraina)

20:00 – 21:00 Intimate Choreographies, Instalație imersivă video multi-channel, concept și direcție artistică: Andreea Căpitănescu

03 noiembrie 2022, 19:00 – 21:00

WASP – Working Art Space & Production, Str. Ion Minulescu nr. 67-93, București

_____________________________________

De la începutul războiului din Ucraina, dansatorul și coregraful Anton Ovchinnikov, scrie și postează pe contul personal de social media poezii și poeme scurte, într-o încercare de a rămâne conectat artistic la experiența traumatizantă a izolării forțate, a violenței, deznădejdii și speranței, a unui corp blocat și captiv, care continuă să creeze o coregrafie a gândurilor, într-un timp care se dilată odată cu conștientizarea fragilității fiecărei ore de viață.

Versurile artistului au reprezentat un catalizator și un ghidaj în cadrul proiectului ”Intimate Choreographies. Cartografierea unei noi realități”, iar joi, 3 noiembrie, vă invităm la WASP – Working Art Space & Production pentru un dublu eveniment: prezentarea performance-ului ”Beauty of the Beast” și a instalației video performative ”Intimate Choreographies”.

Seara va debuta cu performance-ul dansatorului și coregrafului ucrainean Anton Ovchinnikov, ”Beauty of the Beast”, iar după publicul este invitat să interacționeze cu instalația ”Intimate Choreographies”, care transpune experiența colectivă realizată în cadrul intervențiilor publice din perioada septembrie – octombrie.

_____________________________________

Beauty of the Beast performance, Anton Ovchinnikov: 

Baletul clasic rusesc este astăzi unul dintre principalele produse de export cultural rusesc și unul dintre simbolurile artei și culturii ruse în afara Rusiei. Performance-ul realizat de Anton Ovchinnikov, ”Beauty of the Beast”, împrumută elemente din baletul clasic rusesc și folosește mișcarea pentru a exprima o violență umană asupra corpului.

Astăzi, când armata rusă distruge orașele și populația din Ucraina, inumanitatea și distrugerea devin noi simboluri ale Rusiei. Cum poate această metamorfoză să schimbe viziunea asupra baletului clasic rusesc? Mai poate fi acesta o acoperire pentru anarhie, antiumanism și obiceiurile imperiale ale elitei rusești?

Spectacolul se bazează pe poemul ”New Russian Ballet”, scris de artist la începutul invaziei Rusiei în Ucraina, la 31 martie 2022.

_____________________________________

Intimate Choreographies – Instalație imersivă video multi-channel

De la începutul lunii septembrie, artistii  selectați în urma unui apel deschis, co-autori & performeri: Alisia Nină, Ciprian Chiujdea, Ciprian Mihăilă-Leotescu, Cosmin Dorian Ilie, Pedro Gafei Aurelian, Vlad Benescu, Lena Sabosia au realizat în spații publice din București, Brașov și Sibiu, 12 intervenții performative.

Acestora li s-au alăturat în Brașov: Erika Hera, Silvana Neda, Ioana Băiașu și Ana- Maria Luca și în Sibiu: studenți/studente ale Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, Facultatea de Litere și Arte, Departamentul de Artă Teatrală: Agapi Andreea, Luchian Alexandra, Müller Lili, Dobre Andreea, Băiașu Ioana, Croitoru Radu, Hera Erika, Neda Silvana, Isabela Haiduc, Ioana Dima, Francesca Garbalau, Gajim Constantin, Jurj Andra.

Fragmente din poemele artistului Anton Ovchinnikov și texte scrise de artiștii participanți, au ghidat simultan printr-un sistem audio individual (căști și receiver) grupuri de câte 20 de persoane. S-au construit astfel, coregrafii comune ce au vizat interacțiuni și acțiuni, cu și față cei din jur.

Intervențiile performative au fost documentate prin camere de supraveghere, conceptul proiectului pornind de la ideea ca spațiul de supraveghere/urmărire poate genera de fapt o intimitate emoțională profundă, care odată transpusă în cadrul instalației, subminează structura de putere detașată și neuniformă a tehnologiei.

________________________________

Producător: Asociația 4 Culture // Co-producător: WASP Studios

Parteneri: Universitatea „Lucian Blaga”, din Sibiu, Liceul de Arte Plastice Hans Mattis-Teutsch, Brașov

Proiect finanțat din bugetul Municipiului Brașov

Proiect co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului București afectiv 2022. Pentru informații detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Municipiului București prin ARCUB, puteți accesa www.arcub.ro

Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Proiect co-finanțat de Uniunea Europeană – Programul Europa Creativă, în cadrul Life Long Burning – Towards A Sustainable Eco-System for Contemporary Dance in Europe.

Parteneri media: Radio România Cultural, Modernism, Revista Zeppelin, Revista ARTA, Feeder, IQads, România Pozitivă

cover event_ember

Ember – un spectacol de Judith State, în premieră la WASP Working Art Space and Production

eveniment parte din proiectul Life Long Burning (LLB) – Towards a sustainable Eco-System for Contemporary Dance in Europe

Asociația 4Culture anunță premiera spectacolului EMBER, de Judith State, în zilele de 21 și 22 octombrie, ora 19:00, la WASP – Working Art Space and Production, Str. Ion Minulescu nr. 67-93, București.

  • Durata spectacolului: 1h.
  • Dupa spectacol, publicul este invitat la o discuție cu echipa artistică.
  • Bilete sunt disponibile în rețeaua eventbook.ro

Alături de actorul István Téglás și muzicianul Radu Dumitriu, cunoscută dansatoare și coregrafă Judith State, a dezvoltat spectacolul EMBER cu sprijinul rețelei europene Life Long Burning, fiind nominalizată de Asociația 4Culture (co-organizator în cadrul rețelei), ca artist Creative Crossroads în perioada 2020-2022.

”Ceva din copilărie și joacă, ceva din seriozitatea și anxietatea maturității, puțin din cum iubești la diferite vârste și din cât am vrea uneori să putem opri timpul. Amintiri. Imagini pe care mintea noastră decide aleatoriu să le păstreze și să le proiecteze la nesfârșit.

O capsulă mică pentru o inteligență a viitorului.

Ember înseamnă om.”

Următoarele reprezentații ale spectacolului EMBER vor avea loc în zilele de 4 și 5 noiembrie, la WASP – Working Art Space & Production. 

Proiectul Life Long Burning (LLB) este coordonat și implementat de o rețea formată din 11 parteneri europeni, asociații, companii și case de producție, iar prin demersurile realizate susține dezvoltarea scenei de dans contemporan și a performance-ului în Europa. În România, Asociația 4Culture, co-organizator LLB încă din anul 2008, realizează anual evenimente și activități de promovare și susținere a artiștilor și coregrafilor români. De asemenea, din dorința de schimb cultural artistic ca și partener, asociația găzduiește și promovează spectacole dezvoltate în cadrul activităților internaționale organizate de ceilalți membrii ai proiectului.

Anul acesta prin intermediul rezidențelor Dance Hub 2022 organizate de Asociația 4Culture și co-finanțate de Administrația Fondului Cultural Național, duo-urile de artiști: Cosmina Moroșan, Anticorp Solar și Cristina Bodnărescu, Anamaria Guguian, selectate în urma unui apel deschis, vor prezenta publicului două performance-uri realizate în cadrul rezidenței din România, și va găzdui și spectacolul grupului de artiști din Croația Marijana Cvetković, Bojan Djordjev, Mirjana Dragosavljević, Siniša Ilić și Igor Koruga, performance dezvoltat în cadrul ”Creative Crossroads”, nominalizați de partenerul de proiect Kik Melone.

În data de 20 octombrie, ora 19:00, duo-ul Cosmina Moroșan și Anticorp Solar prezentă publicului performance-ul ”Simte mistria. Ominescență și individuare”, prin care propun “un tip de practici gândite dinspre viața care creează evenimente: intensități bifurcând gândirea / afectul / materialitatea. Cartografierea performativă presupune o discuție despre individuare și amplasare.”

Iar, în data de 28 octombrie începând cu ora 19:00 va avea loc un dublu eveniment de promovare a spectacolelor parte din proiectul Life Long Burning (LLB): performance-ul interactiv realizat de Cristina Bodnărescu și Anamaria Guguian: ”Digital Heaven” și spectacolul artiștilor din Croația: Marijana Cvetković, Bojan Djordjev, Mirjana Dragosavljević, Siniša Ilić și Igor Koruga: ”Dance Till the New Dawn”.

Spectacolul interactiv semnat de Cristina Bodnărescu și Anamaria Guguian, cu muzică realizată de Ethics of Joy (Cristina Bodnărescu, George Urse) ”explorează dialogul dintre dansatoare și dublul ei digital la intersecția celor două lumi. Adoptând o estetică a camuflării corporale, în „Digital Heaven” contradicțiile interne ale identității nu sunt rezolvate, ci sunt manifestate.”

Performance-ul realizat de Marijana Cvetković, Bojan Djordjev, Mirjana Dragosavljević, Siniša Ilić și Igor Koruga: ”Dance Till the New Dawn” chestioneză accesul la artă în contextul actual și caută să răspundă întrebărilor: ”cine are dreptul la artă? cui îi aparține? Cine are nevoie de ea?”

Participarea la prezentările finale din cadrul rezidențelor Dance Hub este gratuită.

_________________________________________

Producător: Asociația 4 Culture

Co-producător: WASP Studios

Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Proiect co-finanțat de Uniunea Europeană – Programul Europa Creativă,, în cadrul Life Long Burning – Towards A Sustainable Eco-System for Contemporary Dance in Europe

Cu sprijinul: UFERSTUDIOS (Berlin), VEEM HOUSE FOR PERFORMANCE (Amsterdam) – în cadrul Creative Crossroads, activitate Life Long Burning.

Parteneri media: Radio România Cultural, Modernism, Revista Zeppelin, Revista ARTA, Feeder, IQads, România Pozitivă

open call_data extinsa

OPEN CALL – And what art can do about it?

OPEN CALL – And what art can do about it?

dedicat artiștilor / artistelor vizuale interdisciplinari/e (new media, multimedia, cross-media artists)

TERMEN PRELUNGIT: 5.10.2022
Termen limită de aplicare: 30.09.2022
Perioada de desfășurare: 4.10 – 4.11.2022
Proiectul “And what art can do about it?’ chestionează o temă recurentă în societatea contemporană, și anume relația dintre artă și crizele eco-socio-politice. La invitația spațiului WASP, care în anul 2022 împlinește 10 ani de activitate, curatoarea Anca Rujoiu si artista Irina Botea Bucan, se alătură unui demers de investigare și analiză a temei propuse de curatoarea Andreea Capitanescu.
Solidaritatea comunității internaționale în criza războiului din Ucraina și a crizei eco-climatice care s-a născut în urma acestui dezastru este poate fără precedent, fapt ce duce la nașterea acestui proiect. Proximitatea agresiunii și impactul mass-media care transmite non-stop informații și imagini de la fața locului, ne-a captivat complet atenția și fiecare a încercat să ajute necondiționat. Efectele războiului vor fi lungi și vor lăsa traume greu de depășit.
Însă crize sociale, conflicte militare și represiuni politice au avut dintotdeauna loc în diferite colțuri ale lumii. Pentru a înțelege mai bine și pentru a descoperi felul în care aceste crize au fost și sunt gestionate de artiști, curatori și teoreticieni, ne-am propus să dezvoltăm un proiect care sa ofere prin dialog și spațiu creativ, oportunități de expunere și noi colaborări între artiști din România și alte teritorii europene și mondiale.
Desfășurare proiect:
Proiectul conturează procesul de creație prin intermediul laboratorului și a platformei discursive, coordonate de artista Irina Botea Bucan și curatoarea Anca Rujoiu. Prin aceste activități se urmărește susținerea celor 8 artiști selectați în realizarea de producții noi ce pornesc de la conceptul artistic prezentat în documentele furnizate la înscriere.
În perioada dezvoltării vor avea loc: 5 prelegeri, 2 workshop-uri și o prezentare de artist.
Proiectul se va încheia printr-o expoziție finală de grup la WASP Working Art Space and Production.
Cum aplici:

Pentru a participa la selecție candidații trebuie să furnizeze următoarele documente:
  • CV (în limba română sau engleză)
  • O scurtă prezentare a conceptului artistic pe care îl propun spre a fi dezvoltat în cadrul proiectului, inclusiv detalii tehnice (dacă este cazul).
  • portofoliu complet / alte materiale relevante aplicației de Open Call (format A4, PDF, nu mai mult de 10 Mb; lucrări video sau documentație în format AVI, WMV sau QuickTime ar trebui să fie de până la 500 mb în total). Vă rugăm să furnizați un link pentru descărcare utilizând servicii de transfer gratuite precum Dropbox.com sau Wetransfer.com
Materialele se trimit la: contact@waspmagazine.com, până la data de 30.09.2022, ora 00:00
Support:
  • Se vor asigura onorariu și costuri de producție pentru lucrările noi dezvoltate în cadrul laboratorului
  • Organizatorii își rezervă dreptul de a opera modificări ale datelor evenimentelor ______________________________
Producător: WASP Studios
Co-producător: Asociația 4 Culture
Proiect co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului București afectiv 2022. Pentru informații detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Municipiului București prin ARCUB, puteți accesa www.arcub.ro
Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Parteneri media: Radio România Cultural, Modernism, Revista Zeppelin, Revista ARTA, Feeder, IQads, România Pozitivă
DD Dorvillier - A catalogue of steps

► During the during. A catalogue of steps ► DD Dorvillier

► During the during. A catalogue of steps ► DD Dorvillier
Un eveniment online cu DD Dorvillier
19.11.2020 // 15h CET, 16h EET, live pe pagina de facebook WASP Working Art Space and Production 

Structurat într-un mod intuitiv, A catalogue of steps s-a născut dintr-o nevoie de distanțare și reflecție în examinarea propriei istorii și a motivației de-a dansa și crea – încercând să fac față unui trecut artistic pe care îl simțeam foarte diferit de prezent și de evoluția viitoare a acestuia. Natura sa procesuală, documentară, cu multiple perspective de lectură, seamănă cu cea a unui proiect de cercetare cu o durată extinsă. Spre deosebire de o arhivă stocată într-un dulap vechi sau pe un hard disk, A catalogue of steps este un proiect viu care cere să fie vizitat și experimentat prin lucru, “during the during”.

În cadrul prezentării online voi descompune câteva dintre principalele practici ale cercetării noastre. Dincolo de acumularea de vizite publice în locuri uimitoare pe care le reprezintă proiectul, ceea ce mă interesează cel mai profund astăzi este experiența de a reflecta împreună, asupra dansului, în și cu dansul, de a observa cum creațiile realizate odinioară pentru locuri îndepărtate pot cuprinde multe spații simultan, inclusiv cele noi și actuale, modul în care învățarea unui dans poate fi mai degrabă progresivă decât retrospectivă, modul în care dansul afectează limbajul și cum limbajul produce dans.

***
Prin practica sa artistică, DD Dorvillier a pus întotdeauna la încercare definițiile prestabilite, inclusiv pe cele personale, cu privire la dans și coregrafie. Prin dezvoltarea unor lucrări prin intermediul abordărilor filozofice, conceptuale și fizice, ea cercetează relațiile complexe dintre gest, statutul de spectator, corp, limbaj și percepție, într-o manieră ludică, dar și de natură imediată. Abordarea sunetului, luminii și obiectelor ca materiale cvasi-lingvistice reprezintă baza procesului ei. În ultimii ani, a acordat o atenție specială modului în care spațiul influențează lucrările sale artistice.
Înainte de a se muta în Franța, în 2010, a locuit și lucrat în New York timp de 20 de ani. În 1991, ea și coregrafa Jennifer Monson au creat Matzoh Factory în Williamsburg, Brooklyn. Pentru mai mult de un deceniu, studioul a reprezentat un refugiu de bază pentru experimentare, unde artiștii se adunau pentru spectacole, repetiții și lecturi.

Lucrările sale au fost prezentate și produse în New York și Europa, la scară largă. A primit numeroase premii, iar în 2008 a fost mentor artistic (alături de Trajal Harrell) în cadrul programului DanceWeb, la ImPulsTanz. A lucrat ca artist-cercetător asociat în cadrul programului exerce la ICI – CCN în Montpellier, în perioada 2017 – 2019, fiind în prezent artist asociat la Centre de développement chorégraphique national (CDCN) – “Le Dancing”, în Dijon, Franța. În 2019, ea și compozitorul Sébastien Roux au inaugurat La Corvette, un nou spațiu pentru cercetare și experimentare în dans și muzică, în rurala Burgundie, Franța.

DD Dorvillier a fost prezentă în anul 2019 la București, în cadrul ediței 14 a eXplore festival, prezentând No Change, or “freedom is a psycho-kinetic skill” – un performance de referință pentru creațiile ulterioare ale artistei.

humanfuturedancecorps.org

***

Prezentare organizată în cadrul proiectului SCORES ON A CATALOGUE OF STEPS

Producător: WASP Studios, co-producător: Asociația 4Culture

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. Administrația Fondului Cultural Național nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Parteneri media: Radio România Cultural, Modernism, Zeppelin, Revista ARTA, Designist, feeder.ro, IQads, România Pozitivă

 

Photo credit: DD Dorvillier
Top