16, 17, 18 noiembrie / 14:00-19:00
Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.
ACCESUL ESTE GRATUIT
ACCESUL ESTE GRATUIT
Rezervări aici: communication@4culture.ro / https://shorturl.at/fhO68
Un grup de oameni/performeri memorează câte o carte aleasă de către ei pentru Time has fallen asleep in the afternoon sunshine. Împreună, acești oameni alcătuiesc o colecție de bibliotecă ce constă în cărți vii. Cărțile își pierd timpul prin bibliotecă, plimbându-se de colo-colo, citind alte cărți de pe rafturi, pregătite să fie consultate de către un vizitator. Vizitatorii bibliotecii aleg o carte pe care ar vrea să o citească, iar cartea conduce cititorul într-un loc din bibliotecă sau afară, la o plimbare, în timp ce își recită conținutul (și interpretări posibil valide).
Această idee a unei biblioteci de cărți vii vine de la romanul lui Ray Bradbury, Fahrenheit 451, o viziune futuristă a unei societăți în care cărțile sunt interzise, deoarece sunt considerate periculoase, iar fericirea trebuie obținută prin absența cunoașterii și a gândului individual. Numărul 451 reprezintă temperatura la care hârtia cărții începe să ardă. Din moment ce cărțile sunt interzise în societate, oamenii dintr-o comunitate clandestină încep să memoreze conținutul cărților pentru a le prezerva în viitor.
Citim cărți pentru a ne aminti și le scriem pentru a uita. A memora o carte sau, într-un mod mai poetic, „a învăța o carte pe de rost”, înseamnă cumva o rescriere a acelei cărți. În procesul memorării, cititorul ajunge, pentru un moment, să îi ia locul scriitorului sau, mai degrabă, el/ea devine cartea însăși. Poate abilitatea de a învăța o carte pe de rost ține de alegerea cărții, de timpul investit și, poate, de aptitudini. Dar, oricât de mult sau bine înveți ceva pe de rost, trebuie să continui să repeți, altminteri vei uita din nou. Poate până ajungi la sfârșit, uiți începutul. A învăța o carte pe de rost este o activitate și un efort menținut. Nu există nimic final sau material de obținut, practica învățării unei cărți pe de rost fiind un proces continuu de amintire și uitare.
Această idee a unei biblioteci de cărți vii vine de la romanul lui Ray Bradbury, Fahrenheit 451, o viziune futuristă a unei societăți în care cărțile sunt interzise, deoarece sunt considerate periculoase, iar fericirea trebuie obținută prin absența cunoașterii și a gândului individual. Numărul 451 reprezintă temperatura la care hârtia cărții începe să ardă. Din moment ce cărțile sunt interzise în societate, oamenii dintr-o comunitate clandestină încep să memoreze conținutul cărților pentru a le prezerva în viitor.
Citim cărți pentru a ne aminti și le scriem pentru a uita. A memora o carte sau, într-un mod mai poetic, „a învăța o carte pe de rost”, înseamnă cumva o rescriere a acelei cărți. În procesul memorării, cititorul ajunge, pentru un moment, să îi ia locul scriitorului sau, mai degrabă, el/ea devine cartea însăși. Poate abilitatea de a învăța o carte pe de rost ține de alegerea cărții, de timpul investit și, poate, de aptitudini. Dar, oricât de mult sau bine înveți ceva pe de rost, trebuie să continui să repeți, altminteri vei uita din nou. Poate până ajungi la sfârșit, uiți începutul. A învăța o carte pe de rost este o activitate și un efort menținut. Nu există nimic final sau material de obținut, practica învățării unei cărți pe de rost fiind un proces continuu de amintire și uitare.
Titluri:
Jurnal (1941-1942) – Etty Hillesum
Vara în care mama a avut ochii verzi – Tatiana Țîbuleac
Hopscotch – Julio Cortázar
Einstein’s Dreams – Alan Lightman
Jurnal (1941-1942) – Etty Hillesum
Vara în care mama a avut ochii verzi – Tatiana Țîbuleac
Hopscotch – Julio Cortázar
Einstein’s Dreams – Alan Lightman
Performeri:
Adriana Gheorghe
Alice Monica Marinescu
Joana Ferraz
Tiziana Penna
Adriana Gheorghe
Alice Monica Marinescu
Joana Ferraz
Tiziana Penna
Creația lui Mette Edvardsen este situată în domeniul artelor performative ca performer și coregraf. Chiar dacă unele lucrări ale sale explorează alte medii sau alte formate, precum video, cărți și scriere, interesul ei a stat întotdeauna în relația dintre artele performative ca practică și ca situație. A lucrat din 1994 ca dansatoare și performer pentru un număr de companii și proiecte și își dezvoltă propriile lucrări din 2002. Își prezintă creațiile internațional și continuă să dezvolte proiecte cu alți artiști, atât drept colaborator, cât și ca performer. O retrospectivă a lucrărilor sale a fost prezentată la Black Box Theatre în Oslo, în 2015 și în cadrul programului Idiorritmias, la MACBA, în Barcelona, 2018. Proiectul său, Time has fallen asleep in the afternoon sunshine este în desfășurare din 2010, a fost prezentat de două ori la Kunstenfestivaldesarts, în Bruxelles, în 2013 și 2017, la Bienala din Sydney, în 2016, la Index Foundation, în Stockholm, 2019, la prima ediție a Bienalei din Oslo, în 2019-2020, în cadrul expoziției Trust & Confusion la Tai Kwun Arts, în Hong Kong, în 2021, la Bienala din Sao Paulo 2021. Ea va prezenta numeroase lucrări la Amant, în New York, în 2022 și va dezvolta un proiect în rezidență la Les Laboratoires d’Aubervilliers, în Paris, în 2022/2023.
Mette Edvardsen este susținută structural de Norsk Kulturråd (2021-2025), BUDA Arts Centre Kortrijk (2017-2021) și a fost artist asociat la Centre Chorégraphique National de Caen en Normandie (Franța) pentru perioada 2019-2021. În prezent, își finalizează cercetarea ca doctorand la Academia Națională de Arte Oslo.
Mette Edvardsen este susținută structural de Norsk Kulturråd (2021-2025), BUDA Arts Centre Kortrijk (2017-2021) și a fost artist asociat la Centre Chorégraphique National de Caen en Normandie (Franța) pentru perioada 2019-2021. În prezent, își finalizează cercetarea ca doctorand la Academia Națională de Arte Oslo.
Eveniment organizat în cadrul Symposium#2 EXPLORING PLUREALITIES ce aduce laolaltă artiști cu viziuni contemporane incluzive la nivel artistic, politic și socio-cultural, creatori pluridisciplinari și tematici de actualitate la nivel local și european. Dezvoltând cadrul ideal pentru o expunere și vizibilitate crescută și urmărind dezvoltarea audienței prin noi formate și spații de expunere a creațiilor artistice contemporane, 4Culture își propune conectarea participanților implicați în proiect și activarea de noi publicuri.
În cadrul simpozionului vor fi organizate o masă rotundă cu artiștii participanți, parteneri și reprezentanți ai presei, două întâlniri ‘artist talk’ ce vor introduce publicului practicile abordate de către artiștii invitați: relația dintre cuvânt, memorie și corp – teme recurente în creația artistei Mette Edvardsen (Time has fallen asleep in the afternoon sunshine) și relația dintre artele performative și noile tehnologii media, cu Ciprian Făcăeru și Andrei Raicu, coordonatori ai laboratorului #2 – Noile tehnologii si publicul tânăr, respectiv a instalatiei Transsystemic Signals 2.0.
Simpozionul va găzdui producția “Time has fallen asleep in the afternoon sunshine” de Mette Edvardsen, într-o versiune nouă ce include și participanți din România, precum și instalația Transsystemic Signals 2.0 rezultată în urma laboratorului #2 – Noile tehnologii si publicul tânăr, coordonatori Ciprian Făcăeru (cercetator AR) și Andrei Raicu (sound-artist).
Curatoare: Andreea Căpitanescu
În cadrul simpozionului vor fi organizate o masă rotundă cu artiștii participanți, parteneri și reprezentanți ai presei, două întâlniri ‘artist talk’ ce vor introduce publicului practicile abordate de către artiștii invitați: relația dintre cuvânt, memorie și corp – teme recurente în creația artistei Mette Edvardsen (Time has fallen asleep in the afternoon sunshine) și relația dintre artele performative și noile tehnologii media, cu Ciprian Făcăeru și Andrei Raicu, coordonatori ai laboratorului #2 – Noile tehnologii si publicul tânăr, respectiv a instalatiei Transsystemic Signals 2.0.
Simpozionul va găzdui producția “Time has fallen asleep in the afternoon sunshine” de Mette Edvardsen, într-o versiune nouă ce include și participanți din România, precum și instalația Transsystemic Signals 2.0 rezultată în urma laboratorului #2 – Noile tehnologii si publicul tânăr, coordonatori Ciprian Făcăeru (cercetator AR) și Andrei Raicu (sound-artist).
Curatoare: Andreea Căpitanescu
______________
Despre proiectul EXPLORING PLUREALITIES:
Prin implementarea unor activități transdisciplinare în domeniul artelor performative și vizuale contemporane, proiectul EXPLORING PLUREALITIES urmărește dezvoltarea audienței și susținerea creatorilor de artă contemporană din România, în parteneriat cu artista norvegiană Mette Edvardsen și în cooperare cu artiști și profesioniști români și internaționali. Creând un cadru favorabil pentru dezvoltarea artei, prin oportunități de evoluție profesională – job shadowing și mentorat, proiectul implementat de Asociația 4Culture propune o abordare progresivă, bazată pe analiza și prospectarea direcțiilor inovatoare, prin identificarea și asumarea formatelor artistice de tip hibrid.
Proiectele 4Culture au o dimensiune europeană, potențial de multiplicare a rezultatelor și o expunere publică de anvergură. Prin activitatea PERSPECTIVES IN MOTION din cadrul proiectului EXPLORING PLUREALITIES, propunem două simpozioane și o platformă digitală, ce vor capacita resursele 4Culture și ale partenerilor săi și vor asigura o diseminare a producțiilor realizate către noi audiențe pentru artele contemporane performative – dans, performance, și artele vizuale ( instalații, proiecte new media și artă digitală).
Valoarea finanțării nerambursabile (85% Grant SEE și 15% bugetul național): 963.612 lei (195.288,49 euro)
Durată: 31 luni
www.exploringplurealities.com
www.4culture.ro
www.metteedvardsen.be
Prin implementarea unor activități transdisciplinare în domeniul artelor performative și vizuale contemporane, proiectul EXPLORING PLUREALITIES urmărește dezvoltarea audienței și susținerea creatorilor de artă contemporană din România, în parteneriat cu artista norvegiană Mette Edvardsen și în cooperare cu artiști și profesioniști români și internaționali. Creând un cadru favorabil pentru dezvoltarea artei, prin oportunități de evoluție profesională – job shadowing și mentorat, proiectul implementat de Asociația 4Culture propune o abordare progresivă, bazată pe analiza și prospectarea direcțiilor inovatoare, prin identificarea și asumarea formatelor artistice de tip hibrid.
Proiectele 4Culture au o dimensiune europeană, potențial de multiplicare a rezultatelor și o expunere publică de anvergură. Prin activitatea PERSPECTIVES IN MOTION din cadrul proiectului EXPLORING PLUREALITIES, propunem două simpozioane și o platformă digitală, ce vor capacita resursele 4Culture și ale partenerilor săi și vor asigura o diseminare a producțiilor realizate către noi audiențe pentru artele contemporane performative – dans, performance, și artele vizuale ( instalații, proiecte new media și artă digitală).
Valoarea finanțării nerambursabile (85% Grant SEE și 15% bugetul național): 963.612 lei (195.288,49 euro)
Durată: 31 luni
www.exploringplurealities.com
www.4culture.ro
www.metteedvardsen.be
Proiect finanțat prin Granturile SEE 2014 – 2021 în cadrul Programului RO-CULTURA.
Granturile SEE reprezintă contribuția Islandei, Principatului Liechtenstein și Regatului Norvegiei la reducerea disparităților economice și sociale în Europa și consolidarea relațiilor bilaterale dintre țările donatoare și 15 țări UE din Europa Centrală și de Sud și Statele Baltice.
Cele trei țări donatoare cooperează îndeaproape cu UE prin Acordul Spațiului Economic European (SEE). Donatorii au oferit 3,3 miliarde de euro prin schema de granturi consecutive între 1994 și 2014. Pentru perioada 2014-2021, granturile SEE se ridică la 1,55 miliarde de euro. Mai multe informații pe: www.eeagrants.org și www.eeagrants.ro
Programul RO-CULTURA este implementat de Ministerul Culturii prin Unitatea de Management a Proiectului și are ca obiectiv general consolidarea dezvoltării economice și sociale prin cooperare culturală, antreprenoriat cultural și managementul patrimoniului cultural. Bugetul Programului este de aproximativ 34 milioane de euro. Mai multe detalii sunt disponibile pe www.ro-cultura.ro
Granturile SEE reprezintă contribuția Islandei, Principatului Liechtenstein și Regatului Norvegiei la reducerea disparităților economice și sociale în Europa și consolidarea relațiilor bilaterale dintre țările donatoare și 15 țări UE din Europa Centrală și de Sud și Statele Baltice.
Cele trei țări donatoare cooperează îndeaproape cu UE prin Acordul Spațiului Economic European (SEE). Donatorii au oferit 3,3 miliarde de euro prin schema de granturi consecutive între 1994 și 2014. Pentru perioada 2014-2021, granturile SEE se ridică la 1,55 miliarde de euro. Mai multe informații pe: www.eeagrants.org și www.eeagrants.ro
Programul RO-CULTURA este implementat de Ministerul Culturii prin Unitatea de Management a Proiectului și are ca obiectiv general consolidarea dezvoltării economice și sociale prin cooperare culturală, antreprenoriat cultural și managementul patrimoniului cultural. Bugetul Programului este de aproximativ 34 milioane de euro. Mai multe detalii sunt disponibile pe www.ro-cultura.ro
Promotor proiect: ASOCIATIA 4 CULTURE
Partener proiect: METTE EDVARDSEN (Norvegia)
Parteneri locali Simpozion EXPLORING PLUREALITIES #2: Cărturești Carusel,, WASP Working Art Space and Production.
Parteneri media: Radio România Cultural, Modernism, Revista Zeppelin, Revista ARTA, Feeder, IQads, România Pozitivă
Partener proiect: METTE EDVARDSEN (Norvegia)
Parteneri locali Simpozion EXPLORING PLUREALITIES #2: Cărturești Carusel,, WASP Working Art Space and Production.
Parteneri media: Radio România Cultural, Modernism, Revista Zeppelin, Revista ARTA, Feeder, IQads, România Pozitivă