PSC-Event-Cover

Practising solo collective Instalații și video performance-uri, prezentate în premieră în cadrul la eXplore festival, ediția 15

București, 21 octombrie 2020

 

Practising solo collective

Instalații și video performance-uri, prezentate în premieră în cadrul eXplore festival, ediția 15

WASP Studios prezintă în luna octombrie rezultatele proiectului Practising solo collective, desfășurat în mediul online și la WASP Working Art Space and Production în perioada iulie-octombrie 2020, rezultate ce constau în noi creații solo realizate de Flavia Giurgiu, Geta Corca, Diana Spiridon, Ilinca Hărnuț, Aurora Király, curator Andreea Căpitănescu.

Practising solo collective reprezintă un demers de cercetare colectivă propus de curatoarea proiectului unui grup de artiste contemporane, care au acceptat să se expună și să exploreze în procesul creativ personal unor informații privind practici si abordări ce aparțin unor figuri feminine din domenii diferite decat cele pe care le folosesc in mod obisnuit in cercetarea lor curentă.

Găsindu-și inspirația în referințe – imagini și filme iconice din istoria artei, istoria dansului și performance-ului contemporan, proiectul „Practising solo collective” dezvoltă poeme în imagini, chestionează relația cu timpul, diferite niveluri ale realității și imaginii.

Printr-o deconstrucție cinematografică, proiectul supraexpune teme legate de identitate și experiment feminist, atât în spațiul domestic, cât și în natură. Referințele vizuale includ artiste reprezentative pentru istoria feminismului, oferind perspectiva istorică unei diversități și evoluții de expresie prin dans, performance, fotografie și video-art.

GEORGETA CORCA I could no longer play’/ Performance video

 _MG_5153

Coregrafie și interpretare: Georgeta Corca

Imagine si montaj: Alexandru Mihai

Muzica: Andrei Raicu

I could no longer play este un video tribut Francesca Woodman, fotografă (3 aprilie 1958 – 19 ianuarie 1981). Cei ce mor tineri sunt mereu învăluiți de mister, lăsându-ne cu întrebări despre ceea ce ar fi devenit dacă ar fi trăit. Sinuciderea este un subiect tabu, ce atrage fascinația, mai ales când persoana este cunoscută și talentată. Francesca a murit la doar douăzeci și doi de ani, lăsând în urmă o moștenire excepțională. Filmul spune povestea Francescăi și a fost creat prin reinterpretarea unor fotografii ale artistei.

Georgeta Corca este absolventă a Liceului Pedagogic „Andrei Mureșanu” Brașov și licențiată a Facultății de Teatru din cadrul Universității de Artă Teatrală și Cinematografică “I.L. Caragiale”, secția Coregrafie. Formarea sa ca performer își are rădăcinile în gimnastica artistică si capoeira. De-a lungul timpului a acumulat experiență participând la numeroase workshopuri și a colaborat cu diverși coregrafi precum Thomas Stayert, Sergiu Matiș, Valentina de Piante Niculae, Simona Deaconescu, Inger Reidun Olsen și mulți alții. Este câștigătoarea ALT Concurs Național de Coregrafie 2014.

Filmul a fost prezentat la WASP Working Art Space and Production în cadrul eXplore festival #15, pe 17 octombrie 2020 și online pe paginile de facebook eXplore festival, WASP Studios și 4Culture.

FLAVIA GIURGIU ‘Faceless’ /  Performance instalație

_MG_5145

Am uitat fețele. Lumina face o dâră pe perete. Îmi amintesc forma. Mă uit acolo până când dâra se mărește și lumina se mărește și intru cu totul în spațiul ăla.

Și îmi amintesc.

Tot.

Tot ce am uitat.

Flavia Giurgiu a  absolvit  Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică  „Octavian Stroia” și Facultatea de Teatru și Televiziune a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. În practica sa artistică, Flavia caută să îmbine mișcarea scenică și dansul contemporan cu arta performativă, dar și cu spațiul teatral. În 2019 Flavia Giurgiu a fost invitată performer în cadrul noii producții MONUMENT 0.8: Manifestations, de Eszter Salamon – o producție Studio E.S / Elodie Perrin și WASP Studios, curatoriată de Andreea Căpitănescu, creație ce a fost prezentată în premieră la Kaaitheater, Bruxelles, în cadrul Europalia Arts Festival în ianuarie 2020.

Faceless a fost prezentat la WASP Working Art Space and Production în cadrul eXplore festival #15, pe 17 octombrie 2020 și online pe paginile de facebook eXplore festival, WASP Studios și 4Culture.

ILINCA HĂRNUȚ‚ Nevermind the Big Picture’ / Video instalație performativă

 Ilinca Harnut - Nevermind the Big Picture, 2020, video still

 

Instalația explorează raportul ambivalent al individului contemporan cu realitatea, alunecarea inertă pe suprafața concretului înspre vortexul hipnotic al hiperrealului. Având ca punct inițial de inspirație maniera în care Laurie Simmons folosește păpușile ca avataruri ale autoarei într-o lumea cvasi-utopică, instalația “Nevermind the Big Picture” folosește imobilitatea celor două femei de jucărie ca punte între realitatea opresivă și disfuncțională surprinsă în proiecția video și frenezia video ritmică a micului ecran. Cele două păpuși funcționează ca reprezentanți simbolici: figurine artificiale, optimizate, conforme așteptărilor sociale și a presiunii de a întruchipa lipsa de reacție și încremenirea întru frumos, materializând idealul de feminitate de care încă nu reușim să ne debarasăm.

Ilinca Hărnuț este actriță, scenaristă și artist multimedia. A absolvit UNATC I. L. Caragiale, secția actorie, și este în prezent doctorandă la UNARTE. Prin munca de cercetare artistică transectorială, încearcă să exploreze zonele de intersecție ale realității cu ficțiunea și felul în care să recompunem realitatea ca ficțiune și prin prisma ficțiunii.

Instalația Nevermind the Big Picture a fost prezentată publicului în premieră în cadrul eXplore festival #15, pe 17 și 18 octombrie, la WASP Working Art Space and Production și online pe paginile de facebook eXplore festival, WASP Studios și 4Culture. Instalația poate fi vizitată până pe 25 octombrie, cu programare prin email la contact@waspmagazine.com

AURORA KIRÁLY ‚50s sau Soft Despair’ / Instalație laborator

 IMG_20201015_141433

„50s sau Soft Despair” este o instalație despre pragul biologic și psihologic al vârstei de mijloc, despre momente de cumpănă și analiză, despre impulsuri venite din societate într-un timp în care se impun noi schimbări de percepție; dar și despre stări ‘mute’, despre dorințe nerecunoscute sau neacceptate, despre remodelarea identității la diferite vârste.

Instalația folosește o serie de siluete feminine în posturi selectate din zona dansului (urmărind artiste care au forțat bariere creative – din punct de vedere conceptual sau prin modul în care au folosit mișcarea și corpul, dar și artiste uitate, a căror contribuție este sub/reevaluată), mizând pe o teatralitate sculpturală: siluetele ilustrează deopotrivă corpuri și mișcări idealizate sau romantice și corpuri care vorbesc despre puterea și hotărârea feminină sau despre stări conflictuale, etc. Siluetele intersectează aceste planuri verticale, un balans între elemente abstracte cu rol scenografic/de fundal și aceste prezențe figurative – ‘solo’-uri corporale. Toate elementele sunt realizate din fetru, un material care are și moliciune și fermitate.

Artiste citate: Mary Wigman, Meredith Monk, Lucinda Childs, Yvonne Rainer, Marie Chouinard, Mette Ingvartsen, Mette Edvardsen.

Aurora Király abordează domeniul artei contemporane din diverse perspective, ca artist, curator, manager cultural. Din 2007, predă în cadrul Departamentului Fotografie și Imagine Dinamică al Universității Naționale de Arte din București. Lucrările sale actuale pun în discuție sursele la care apelează artistul contemporan în alegerea temelor și modul în care se raportează la contextul / istoria recentă / istoria artei. Influența tendințelor internaționale și a pieței de artă asupra producției artistice, creația și practicile artiștilor care își „ascultă” și asumă o „voce” proprie sunt câteva dintre problematicile care o preocupă în prezent.

Instalația „50s sau Soft Despair” a fost prezentată publicului în premieră în cadrul eXplore festival #15, pe 17 și 18 octombrie, la WASP Working Art Space and Production, și online pe paginile de facebook eXplore festival, WASP Studios și 4Culture. Instalația poate fi vizitată până pe 25 octombrie, cu programare prin email la contact@waspmagazine.com

DIANA SPIRIDON ‚Reenactment Francesca Woodman’ / Performance

 editata Andreea

Ideea solo-ului a pornit de la publicația scriitoarei Charlotte Perkins Gilman, ‘The yellow wallpaper’, din 1892. Lucrarea, simbol al curentului feminist american, are ca personaj principal o femeie care suferă de o boala psihică, în urma căreia devine obsedată de tapetul camerei în care locuiește.  O atmosferă asemănătoare am regăsit în fotografiile artistei Francesca Woodman. Solo-ul este un reenactment al unor lucrări selectate ale artistei, unele dintre ele devenind stilizate în mișcare. Împreună cu câteva pasaje înregistrate din nuvelă, acestea vor constitui fundalul sonor al performance-ului, formând o legătura între cele două artiste.

Diana Spiridon a absolvit în 2007 Liceul de Coregrafie “Floria Capsali” din București, iar în perioada 2007-2009 a studiat în cadrul programului ’Bachelor of dance’ la Academia de dans din Rotterdam, CODARTS – Universitatea de Arte. În 2013 a făcut parte din proiectul “An immaterial retrospective of the Venice Biennale” creat de Alexandra Pirici și Manuel Pelmuș, prezentat în cadrul Bienalei de Artă Contemporană de la Veneția.

Performance-ul ‚Reenactment Francesca Woodman’ a fost prezentat publicului în premieră în cadrul eXplore festival #15, pe 17 octombrie, la WASP Working Art Space and Production, și online pe paginile de facebook eXplore festival, WASP Studios și 4Culture. 

PSC-Event-Cover PSC_WEB

PRACTISING SOLO COLLECTIVE

 

Producție: WASP Studios

Co-producător: Asociația 4Culture
Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național

Parteneri: Ordinul Arhitecților din România – filiala București, Anuala de Arhitectură București 2020
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. Administrația Fondului Cultural Național nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Parteneri media: Radio România Cultural, Modernism, Zeppelin, Revista ARTA, Designist, feeder.ro, IQads, România Pozitivă

@Alain Roux // MONUMENT 0.7:M/OTHERS Eszter Salamon

eXplore festival #15 continuă online

eXplore festival #15 – Bucharest International Dance and Performance Festival continuă în această săptămână în online și FM cu performance-uri, discuții și video-instalații. Lucrările artiștilor Eszter Salamon, Manuel Pelmuș, Roel Heremans, Ilinca Păun Constantinescu, Micheline Dufert vor fi prezentate până pe 25 octombrie 2020, pe pagina de facebook a festivalului. 

 

eXplore festival #15 propune publicului o serie de incursiuni-eseu asupra relației dintre mișcare, spațiu și timp, din perspectiva unui dialog între corp-imagine-sunet. Ce alt moment ar fi mai potrivit pentru a experimenta noi moduri de existență artistică, reală, autentică? Ce alt moment mai bun decât cel de acum pentru a fi (și altfel) împreună?

 

PROGRAM: 

► luni, 19.10.2020 // 15:00 // online // eXplore festival // https://fb.me/e/4dfJ7rzvI

Being together (in between disciplines) / Dialog Manuel Pelmuș (România / Norvegia) și Andreea Căpitănescu

 

Manuel Pelmuș (n. 1974, București) trăiește și lucrează în Oslo și București. Este unul din artiștii cei mai influenți ai „noului performance”, fiind interesat în ultimul deceniu să reimagineze rolul performance-ului în contextul artelor vizuale. În ultimii ani, proiectele sale au fost prezentate la Para Site, Hong Kong (2017 – 2018), Tate Modern, Londra și Tate Liverpool (2016); Ludwig Museum, Köln (2016); Off-Biennale Budapesta (2015 și 2017); Kiev Biennale (2015); Centre Pompidou, Paris (2014); Van Abbemuseum, Eindhoven (2014); Muzeul de Artă Modernă, Varșovia (2014); Para Site, Hong Kong (2014); Bienala de la Veneția (2013), printre altele.

În 2012 i s-a decernat Berlin Art Prize pentru arte performative, iar în 2014 a primit Premiul de Excelență decernat de Centrul Național al Dansului din București. Începând cu octombrie 2019, Manuel Pelmuș este “research fellow” la Academia de Arte din Oslo (KHIO).

 

 

 

► joi, 22.10.2020 // 15:00 // online // eXplore festival // https://fb.me/e/3hhcFg8Aq

Being together (in between disciplines) / Dialog și video-prezentare cu Roel Heremans (Belgia) 

Roel Heremans este un artist conceptual ce lucrează preponderent cu sunetul și tehnologia. În majoritatea creațiilor sale compune fragmente sonore ce declanșează imaginația vizitatorilor pentru a crea experiențe de grup imersive.

Astfel, vizitatorii devin simultan actori, martori, interpreți și reconstituitori ai proceselor mentale și fizice ale gândirii și mișcării, unde experiențele colective întâlnesc reacții individuale și invers.

Heremans generează o simulare a lumii contemporane, una în care fiecare individ face parte din propria sa bulă de auto-oglindire, una în care vizitatorul, cu experiența sa, rămâne singura pânză metaforică a artistului.

Roel Heremans a prezentat în cadrul eXplore festival #15 DUET-C ELIADE – o experiență interactivă pentru 2 până la 8 vizitatori. Această lucrare a fost dezvoltată în timpul unei rezidențe la WASP Working Art Space and Production, București, în urma cercetării teoriilor și filosofiei lui Mircea Eliade. În “Duet-C Eliade”, artistul belgian creează adevărate experiențe mentale coregrafice. Heremans folosește modele arhitecturale specifice pentru a crea spații temporare în care sunetul stimulează procesele gândirii și schimbă percepția vizuală. Heremans investigheză opera filozofică târzie a lui Mircea Eliade, dezvoltând o coregrafie imaginară interactivă participativă.

 

 

► joi, 22.10.2020 // vineri, 23.10.2020 // sâmbătă, 24.10.2020 // 18:30

Colecția de artă Ligia și Pompiliu Macovei, Muzeul Theodor Aman, Palatul Suțu // on air Radio Guerrilla // https://fb.me/e/4BTee5Aqp

FĂRĂ TITLU (2020) – eXpoziție colectivă 

de Manuel Pelmuș

cu: Rolando Matsangos, Diana Spiridon, Cristina Toma

expoziție colectivă, acțiune continuă (ro)

 

Evenimentul se va desfășura în trei spații: Colecția de artă Ligia și Pompiliu Macovei, Muzeul Theodor Aman, Palatul Suțu, fără participarea publicului. Publicul va putea trăi experiența acestui performance în FM, la Radio Guerrilla, acolo unde Manuel Pelmuș va nara acțiunea performerilor.

Lucrarea estompează granițele dintre o instalație de sunet și un live performance. Se întâmplă simultan, în diferite spații, prin intermediul sunetului live și al mișcării, și imaginează apropierea, folosindu-se de timp și de spațiu ca principal suport dramaturgic, în aceste vremuri când noțiunile de a fi împreună și a împărți același spațiu fizic, sunt supuse unui test radical. Este o colecție permanentă de gesturi produse printr-o practică live, asociată de regulă cu impermanența. Oamenii și locurile se mișcă împreună, de la distanță, uniți prin sunet și mișcare, propunând noi forme de încredere, grijă și solidaritate.

 

 

► vineri, 23.10.2020//15:00 //online// eXplore festival // https://fb.me/e/6AOvCGES6

Being together (in between disciplines) / discuție cu Ilinca Păun Constantinescu & Micheline Dufert, moderată de Andreea Căpitănescu 

 

Micheline Dufert - explorator urban în compania partenerului său Francis Pourcel parcurg împreună trasee care depășesc barierele teritoriale din orașul lor, Charleroi (Belgia). Prin intermediul blogului lor, cheminsdesterrils.be, și al vizitelor ghidate de explorare, Micheline investighează relația de iubire / ură față de peisaj. Micheline încearcă relatarea unei povești despre peisaj și împreună au „făcut” Bucla neagră.

Bucla neagră: prin peisaje industriale, post-industriale, zone urbane și semi-rustice din Charleroi, un traseu marcat și conectat la rute complexe de drumeții europene de-a lungul cursurilor de apă pe care a fost fondat orașul, alături de castele, catedrale industriale și străduțe vechi, se strecoară printr-un parc englez, traversează vechile linii de cale ferată reabilitate pentru plimbare, invită oamenii într-un tunel albastru-verzui, explorează rămășițele unui sit minier, un drum într-o pădure reinventată, escaladează multitudinea balcoanelor deasupra orașului și traversează teritoriile de zgură.
Micheline și Francis sunt muzicieni, muzica lor fiind legată de peisajul industrial al orașului Charleroi din anii 1975-1982.

Arhitect, curator și cadru didactic, Ilinca Păun Constantinescu practică la biroul de arhitectură Ideogram Studio, conduce proiecte culturale în cadrul Asociației IDEILAGRAM și predă teoria arhitecturii la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București. Împreună cu echipa ei de la IDEILAGRAM, a editat Shrinking Cities in Romania. Orașe românești în declin  (DOM publishers, Berlin & Editura MNAC, București, 2019) și a realizat cercetări și expoziții precum: Shrinking Cities in Romania (MNAC București, 2016), Despre locuire (Halele Timco, Timișoara, 2018), Uranus Acum (MNAC București, 2019- inițiat de S. Ghenciulescu si D. Hasnas). În anul 2021 va reprezenta România , în cadrul proiectului Fading Borders, alături de echipa  De nouă ani este implicată în proiectul de regenerare post-industrială a orașului Petrila, unul dintre cele mai mari proiecte participativ desfășurat vreodată în România, inițiat de un artist local, recunoscut internațional, preluat de un grup de arhitecți și dus mai departe împreună cu o echipă ce crește ca un bulgăre de zăpadă.

 

 

► vineri, 23.10.2020 // 19:00 // online // eXplore festival // https://fb.me/e/6hfE7arnq

MONUMENT 0.7: M/OTHERS de Eszter Salamon / performance

urmat de dialog între Eszter Salamon și Andreea Căpitănescu

 

Eszter Salamon este o artistă și interpretă care locuiește și lucrează în Paris, Berlin și Bruxelles. Din 2001 creează lucrări solo și colective ce au fost prezentate în spații și festivaluri destinate artei spectacolului din întreaga lume, inclusiv Centre Pompidou, Centre Pompidou Metz, Festival dʼAutomne, Avignon Festival, Ruhrtriennale, Holland Festival, The Kitchen New York, HU Berlin, Berlin Documentary Forum, Kunstenfestivaldesarts, Kaaitheater Brussels, Tanzquartier Wien, Kampnagel Hamburg, steirischer herbst, Dance Triennale Tokyo, Manchester International Festival, Nanterre-Amandiers, FTA Montreal.

Este frecvent invitată să își prezinte lucrările în muzee, inclusiv MoMa, Witte de With, Fondation Cartier, Serralves, Museum der Moderne Salzburg, Akademie der Künste Berlin, Museo Reina Sofia. Expoziția sa, Eszter Salamon 1949, a fost prezentată în 2015 la Jeu de Paume ca parte din proiectul ›Satellite‹, curatoriat de Nataša Petrešin-Bachelez.

Opera lui Eszter Salamon are în centrul său coregrafia utilizată ca mijloc de navigare între diferite suporturi media, precum sunet, text, voce, imagine, mișcări corporale și acțiuni. În 2014, a inițiat o serie de lucrări ce explorează atât noțiunea de monument, cât și practica speculării asupra modului în care istoria e creată.

Eszter Salamon este laureată a Premiului Evens Art 2019.

 

► duminică, 25.10.2020//15:00//online//eXplore festival https://fb.me/e/cRwhwHbhb

Zoom in/out // lucrări video-art (premieră) urmat de dialog între Emil Ivănescu, curator Anuala de Arhitectură București, președinte OAR București și Andreea Căpitănescu, director artistic eXplore festival

Emil Ivănescu este arhitect, președinte al Filialei Teritoriale București a Ordinului Arhitecților din România. În 2004, a absolvit Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” iar din 2011 este doctor în arhitectură, cu lucrarea: „Corpul postorganic și arhitectura ambiguității”.

În 2012, a câștigat concursul pentru amenajarea Pavilionului României la Bienala de Arhitectură de la Veneția. În 2014, a câștigat concursul pentru amenajarea Pavilionului ICR la Bienala de Arhitectură de la Veneția.

Din anul 2010 este curatorul și organizatorul „Anualei de Arhitectură București”, un eveniment de arhitectură cu scopul de a mediatiza cele mai bune producții de arhitectură din București.

 

4Culture, WASP și OAR București / Anuala de Arhitectura au colaborat în anii anteriori, în cadrul proiectelor Ergonomica (2017) și Performance, Architecture and Landscape (2019).

 

Andreea Căpitănescu este doctorand al Universității Naționale de Arte București, artist, coregraf și performer, președinte și membru co-fondator al Asociației 4Culture.

A initiat și dezvoltat numeroase proiecte internaționale, în calitate de fondator, manager cultural, curator și artist: eXplore festival – International Contemporary Dance and Performance Festival (eveniment anual din 2005),  proiectele europene Life Long Burning (20013-2018, 2018-2022) și Jardin d’Europe (2008-2013), Foreign bodies (2014-2016), proiect EEA Grants (dans contemporan / performance, film documentar, ateliere și schimburi culturale), WASP – Working Art Space and Production, București (spațiu independent de artă contemporană, fondat în anul 2012), curator și director artistic al WASP Studios,  Europalia Arts Festival – curator program artele spectacolului (2019-2020).

 

Instalațiile din evenimentul prezentat în 18 octombrie pot fi vizionate pe toată perioada festivalului, până în 25 octombrie 2020, în intervalul orar 15:00-19:00, cu programare pe email contact@waspmagazine.com

► PLOAIE FĂRĂ NORI – Cătălin Crețu și Iosif Király, Performance colaborativ / Black Box

► „50s sau Soft Despair” – Aurora Király, instalație laborator / White Box

► Nevermind the Big Picture – Ilinca Hărnuț, video instalație performativă / White Box

► Unweaving Stereotypes – Denise Lobonț, Instalație multimedia

► Performance Situation Room / Media Room; Instalație performativă AR, dezvoltată de Augmented Space Agency și Asociația 4Culture. Coregrafie și interpretare: Ilinca Hărnuț, Diana Spiridon, Vlad Benescu, Flavia Giurgiu și Georgeta Corca;
Curator: Andreea Căpitănescu

Detalii: https://fb.me/e/3BKZygsJf

 

eXplore festival #15

Producători: Asociația 4Culture și WASP Studios

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național – AFCN.

Parteneri: Muzeul Național al Literaturii Române, Ordinul Arhitecților din România – filiala București, Anuala de Arhitectură 2020, Muzeul Municipiului București, Life Long Burning – Towards A Sustainable Eco-System for Contemporary Dance in Europe, co-finanțat prin Programul Europa Creativă al Uniunii Europene

Parteneri media: Radio Guerrilla, Modernism, Revista Arta, Zeppelin, feeder.ro, IQads, România Pozitivă, Designist

 

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Photo credit: @Alain Roux // MONUMENT 0.7:M/OTHERS Eszter Salamon

Judith State @Violeta Cristea

Judith State: EMBER

EMBER

Judith State, coregrafie și interpretare

István Téglás, performer

Radu Dumitriu, muzică

Date de prezentare:

► 17.10.2020 // Muzeul Național al Literaturii Române https://fb.me/e/1ORIOilk0 // ► EMBER ►Judith State, István Téglás & Radu Dumitriu // Performance instalație, work in progress în cadrul eXplore festival #15

► 17.08-16.10.2020 // WASP Working Art Space and Production //Rezidență artistică // Judith State, István Téglás & Radu Dumitriu

***

Judith State, nominalizată de Asociația 4Culture ca artist Creative Crossroads, în cadrul rețelei Life Long Burning – Towards A Sustainable Eco-System for Contemporary Dance in Europe, invită publicul la o incursiune în procesul de lucru parcurs alături de muzicianul Radu Dumitriu si performerul István Téglás, în dezvoltarea unei noi creații coregrafice, ce va fi finalizată în anul 2021.

“Este greu să creezi ceva, să faci de fapt orice – lucrurile obișnuite – fără să ți se reamintească în mod constant că lumea – adică fiecare dintre noi – se află într-un punct de cotitură extraordinar care va schimba poate pentru totdeauna vechiul nostru fel de-a fi.
Acum, poate mai mult ca oricând, este timpul să renunțăm la nevoia de a performa, de a produce, de a arăta – nevoi ce stau la baza activităților noastre de zi cu zi – și să îmbrățișăm, pe cât de mult putem, autenticitatea despre care vorbim atât de des dar pe care părem să o uităm de fapt.
Poate că există ceva valoros în a nu face mare lucru sau chiar nimic. Poate ceva mai puțin spectaculos și doar comun, devine de fapt mai uman.” (Judith State)
Dansatoare și coregrafă cu pregătire de bază în dansul clasic și licența în limbi străine, Judith este într-un continuu proces de schimbare și asimilare, experimentând cu diverse forme ale artei contemporane, de la teatru, film, muzică și dans. În cercetarea ei curentă, care îi implică și pe muzicianul Radu Dumitriu si performerul István Téglás, Judith State este preocupată de procesele de amintire și călătorie înapoi în timp, până la cele mai personale straturi ale copilăriei și rădăcinile ei pe jumătate maghiare, chestionând subiecte precum felul în care mixtul intercultural setează perspectivele unei personalități ‚indecise’ sau ‘de cât de mult depindem de experiențele noastre timpurii, de felul în care le interpretăm și le modelăm?’, printr-o abordare autobiografică ce combină mișcarea, cu textul vorbit, interpretarea vocală și muzica live electronică.

În noua sa creație, artista este interesată de noi moduri de organizare coregrafică a mișcării cotidiene și de transformarea sunetelor obișnuite ale corpului în muzică, cu focus pe umanitatea vieții cotidiene în mișcare.

EMBER este dezvoltat în cadrul proiectului Hardrive – Deep inside,  proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Noua creație este dezvoltată în cadrul activității Creative Crossroads din cadrul Life Long Burning – Towards A Sustainable Eco-System for Contemporary Dance in Europe, cu sprijinul Programului Europa Creativă al Uniunii Europene.

Performance-ul a fost prezentat în cadrul eXplore festival #15, în grădina Muzeului Național al Literaturii Române și a fost transmis online, pe pagina de Facebook eXplore Festival.

Credit galerie foto: Vlad Dinu // Ember: prezentare performance și after-talk cu artiștii, Muzeul Național al Literaturii Române, 17.10.2020

***
HARDRIVE – DEEP INSIDE

Producător: Asociația 4Culture
Co-Producător: WASP Studios

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și de Life Long Burning – Towards A Sustainable Eco-System for Contemporary Dance in Europe, proiect multianual co-finanțat de Uniunea Europeană prin Programul Europa Creativă.

Parteneri: Muzeul Național al Literaturii Române

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

www.4culture.ro
wwww.lifelongburning.eu
www.waspmagazine.com
HARDRIVE-–-DEEP-INSIDE
Credit foto featured image: Violeta Cristea
Iosif Kiráy and Christine Ulke - 87-88 Clouds Will Rain for You - Credit Foto Vlad Dinu

CĂTĂLIN CREȚU ȘI IOSIF KIRÁLY // PLOAIE FĂRĂ NORI

Performance colaborativ / instalație

Lucrarea este o variantă hibridă (cuvânt des folosit în ultima perioadă pentru desemnarea unor relații atât față-în-față cât și mediate, prin diverse platforme online) a instalației sonore 61-87-88 Clouds Will Rain for You (Lucrare realizată de Iosif Király și Christine Ulke și dedicată artistului Fluxus Geoffrey Hendricks, care le-a fost acestora profesor în cadrul Sommer Akademie Salzburg 1992). Prima prezentare a avut loc chiar la Salzburg în același an, iar variante ulterioare, de mai mari dimensiuni au fost prezentate la UNAgaleria și WASP Working Art Space and Production – București, Royal Akademy of Arts Antwerp, Musica – Impulse Center for Music, Dommelhof, Belgia. (ultimele două în cadrul festivalului Europalia, 2019), din care provine.

WASP Studios a invitat cei doi artiști să conceapă o acțiune artistică ce poate fi prezentată (în funcție de situația fragilă și imprevizibilă generată de pandemie), atât în variantă “on site” cât și “online”. De data aceasta, sunetul este mediat electronic, prin captări, procesări și spațializări diverse.

IOSIF KIRÁLY este artist, arhitect și educator ce trăiește în București. A participat în numeroase expoziții și evenimente artistice naționale și internaționale, atât individual, cât și în diverse proiecte colaborative, dintre care cel mai cunoscut este grupul subREAL.

A beneficiat de burse și rezidențe artistice, a participat și coordonat programe culturale și documentare. Lucrările sale se află în numeroase colecții de artă atât publice, cât și private.

Este unul dintre membrii fondatori (în 1995) ai Departamentului de Fotografie și Imagine Dinamică, din cadrul Universității Naționale de Arte București, unde în prezent este profesor. De asemenea, din 2013, ține un curs la masterul de studii vizuale din cadrul SNSPA.

CĂTĂLIN CREȚU este compozitor, artist multimedia, cercetător științific la Centrul de Muzică Electroacustică și Multimedia al Universității Naționale de Muzică din București (catalincretu.ro). Preocupările sale acoperă o zonă vastă, de la compoziția pentru instrumente acustice până la experimente în zona interactivității audio-vizuale. A publicat o carte de referință despre implementarea noilor tehnologii în muzica nouă:
De la sunetul sinus la anatomia umbrei. Perspective tehnologice în muzica nouă. Editura UNMB/Vellant, 2015.

//

Creație realizată în cadrul proiectului “Mixed territories“, la WASP Working Art Space and Production.

 

Producție: WASP Studios

Co-producător: Asociația 4Culture

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Instalația poate fi vizitată în cadrul eXplore festival #15 la WASP Working Art Space and Production astfel:

@Photo by Vlad Dinu –  Iosif Király and Christine Ulke – 87-88 Clouds Will Rain for You

Ilinca Harnut - Nevermind the Big Picture, 2020, video still

ILINCA HĂRNUȚ // Nevermind the Big Picture

Video instalație performativă

Instalația explorează raportul ambivalent al individului contemporan cu realitatea, alunecarea inertă pe suprafața concretului înspre vortexul hipnotic al hiperrealului. Având ca punct inițial de inspirație maniera în care Laurie Simmons folosește păpușile ca avataruri ale autoarei într-o lumea cvasi-utopică, instalația “Nevermind the Big Picture” folosește imobilitatea celor două femei de jucărie ca punte între realitatea opresivă și disfuncțională surprinsă în proiecția video și frenezia video ritmică a micului ecran. Cele două păpuși funcționează ca reprezentanți simbolici: figurine artificiale, optimizate, conforme așteptărilor sociale și a presiunii de a întruchipa lipsa de reacție și încremenirea întru frumos, materializând idealul de feminitate de care încă nu reușim să ne debarasăm.

Ilinca Hărnuț este actriță, scenaristă și artist multimedia. A absolvit UNATC I. L. Caragiale, secția actorie, și este în prezent doctorandă la UNARTE. Prin munca de cercetare artistică transectorială, încearcă să exploreze zonele de intersecție ale realității cu ficțiunea și felul în care să recompunem realitatea ca ficțiune și prin prisma ficțiunii.

„Nevermind the Big Picture” a fost dezvoltat în cadrul proiectului Practising Solo Collectivela WASP Working Art Space and Production

Instalația poate fi vizitată în cadrul eXplore festival #15 la WASP Working Art Space and Production astfel:

Update program:

*Instalația se poate vizita la WASP Working Art Space and Production, de miercuri până sâmbătă (15:00 – 19:00), până pe 15 noiembrie, 2020,  cu programare la coordination@4culture.ro / contact@waspmagazine.com


 ***

PRACTISING SOLO COLLECTIVE

Producție: WASP Studios

Co-producător: Asociația 4Culture

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Parteneri: Ordinul Arhitecților din România – filiala București, Anuala de Arhitectură București 2020
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. Administrația Fondului Cultural Național nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Parteneri media: Radio România Cultural, Modernism, Zeppelin, Revista ARTA, Designist, feeder.ro, IQads, România Pozitivă

PSC_WEB

Credit featured image: @Ilinca Harnut – Nevermind the Big Picture, 2020, video still

Credite galerie: Diana Păun și Vlad Dinu

Fotografii-DeniseL

Denise Lobonț: Unweaving Stereotypes / Life Long Burning 2020

Instalație multimedia

Proiectul artistei urmărește o interogare a mentalității stereotipale și a segregării sociale rezultate din prejudecăți în spațiul românesc față de femeile de etnie romă pornind de la exprimarea vestimentară și aproprierea unei moșteniri culturale de către consumul de masă.

Persoanele fotografiate s-au născut și lucrează în România în diferite domenii: medicină, poliție, muzică sau științe politice. În cadru este folosit un material textil “gypsy” inautentic și exoticizant care sublinează presupuneri clișeice ignorante din mașinăria imaginarului colectiv asupra istoriei protagonistelor.

Proiectul descompune mecanismul prejudecăților și contestă generalizarea stereotipară aducând în prim plan experinața zilnică a acestor fete.

Video Mașina stereotipurilor este rigidă și persistentă, crează un văl protector al ignoranței bazat pe ipoteze imaginare. Traducere sunet mai jos ↓

Mărturia Florentinei Manea – Unweaving Stereotypes, text în limba română.

Denise Lobonț  (n.1995, Deva) este absolventa programului de licență în cadrul secției Foto-Video la Universitatea Națională de Arte București în anul 2017. Pe parcursul universitar a beneficiat de o bursa de studiu din partea unei universități partenere din Franța, iar post-licenta a completat un internship in Paris timp de 5 luni într-un studio foto. În prezent este recent absolventă a programulului masteral al aceleiași secții. Temele de care este interesată sunt minoritățile etnice, identitatea de gen, moda în context social.   Un laitmotiv al proiectelor sale este demontarea clișeelor de gen, colaborând cu diverși artiști sau modele din scena underground a Bucureștiului.

//

Unweaving Stereotypes a fost dezvoltat in cadrul proiectului LIFE LONG BURNING 2020, la WASP Working Art Space and Production.

LLB

Producător: Asociația 4Culture
Co-Producător: WASP Studios

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Life Long Burning – Towards A Sustainable Eco-System for Contemporary Dance in Europe este un proiect multianual co-finantat de Uniunea Europeană – Programul Europa Creativă.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

***

Instalația poate fi vizitată în cadrul eXplore festival #15 la WASP Working Art Space and Production astfel:

Update program:

*Instalația se poate vizita la WASP Working Art Space and Production, de miercuri până sâmbătă (15:00 – 19:00), până pe 15 noiembrie, 2020,  cu programare la coordination@4culture.ro / contact@waspmagazine.com

Credit featured image: Denise Lobont, Unweaving Stereotypes, 2020

Credite galerie foto: Diana Păun și Vlad Dinu

39c460b9-e257-4647-8d8a-c3527244c293

Super:Serios ‘aproape departe’ / Life Long Burning 2020

17.09.2020 // 18:00 – 21:30
WASP Working Art Space and Production

Intrarea este liberă, pe baza de înscriere prin completarea următorului formular: https://bit.ly/2GHVxAZ

Deci, ieși din casă, te oprești la covrigi sau te întâlnești cu un prieten, vă intersectați cu o pisică neagră sau vă prinde ploaia, ajungeți pe o terasă cu umbrele sau… Situațiile din oraș presupun de multe ori decizii care se ramifică în direcții uneori neașteptate.

Super:Serios vă invită în spațiul WASP Working Art Space and Production să explorăm împreună direcții și narațiuni adunate din oraș. Hai și tu să-l jucăm împreună!

Aproape departe (Far to Close) este un boardgame la scară umană care explorează interacțiunea urbană și modurile în care ne apropiem și ne distanțăm în contextul orașului.

Jocul se joacă în 4, așa că alege-ți cât mai repede intervalul în care vrei să vii. Adu-ți prietenii! Poți face asta ușor completând următorul formular https://bit.ly/2GHVxAZ

super:serios este un studio de design ce dezvoltă proiecte interdisciplinare pornind și urmărind experiențe de joacă în strânsă relație cu contextul urban. Pornit ca un dialog între un designer de jucării și un un arhitect urbanist, super:serios îmbină în proiectele lor tangibilul cu digitalul pentru a cerceta unde pot duce circumtanțele de joc în explorarea contextelor reale.

Membrii echipei sunt Maria Mandea, Teodora Ungureanu și Sebastian Comănescu. Conceptul jocului a pornit de la discuții super serioase alături de Diana Michiu și Raisa Parpală.

În timpul vizitei se vor respecta normele sanitare și regulile de distanțare socială. Masca este obligatorie pe toată durata evenimentului. Tuturor participanților li se va lua temperatura la intrare, și nu va fi permis accesul persoanelor cu simptome de răceală respiratorie. În cadrul spațiului va fi permis un număr maxim de 25 persoane, cu respectarea distanțării sociale.

Aproape departe (Far to Close) a fost dezvoltat în cadrul proiectului LIFE LONG BURNING 2020, la WASP Working Art Space and Production.

Pliant Aproape departe / Far to Close

Galerie foto

***

LLB

Producător: Asociația 4Culture
Co-Producător: WASP Studios

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Life Long Burning – Towards A Sustainable Eco-System for Contemporary Dance in Europe este un proiect multianual co-finantat de Uniunea Europeană – Programul Europa Creativă.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Parteneri media: Radio România Cultural, Modernism, Zeppelin, Revista ARTA, Designist, feeder.ro, IQads, România Pozitivă

Performance-situation-room_COVER_HQ

Performance Situation Room – spațiul în care noile tehnologii media se întâlnesc cu artele performative


Asociația 4Culture a lansat pe website-ul www.4culture.ro instalația performativă digitală realizată în cadrul proiectului Performance Situation Room, co-finanțat de Ministerul Culturii prin programul Acces Online și susținut de Life Long Burning, co-finanțat de Uniunea Europeană în cadrul programului Europa Creativă.

Performance Situation Room este un spațiu de contemplare în care artiștii și publicul împart un spațiu imaginar ce încurajează explorarea abilităților într-un mod spontan prin conceperea unor noi formate și scenarii într-un spațiu virtual de joc și experiment.

Când din rutina noastră dispar pe rând spațiul social comun, spațiul profesional public, spațiul cultural viu, reunindu-se într-un spațiu privat unic, ce se întâmplă cu percepția noastră asupra timpului și mediului înconjurător?

Conceptul propus imaginează o nouă posibilă rutină zilnică în care sunt chestionate diferite niveluri ale realității și imaginii în relație cu timpul. Aflat la convergența dintre artă și tehnologie, spațiul performativ își dezvoltă noi dimensiuni virtuale accesibile publicului larg prin intermediul unei aplicații web interactive. Performerii și publicul acestora împart același spațiu virtual, explorând noi versiuni de existență temporală.

Această nouă perspectivă vizuală a spațiului digital – ca mediu principal de manifestare artistică în perioada pandemică pe care o traversăm, oferă noi moduri de exprimare și lectură a temelor și abordărilor artistice, iar mai presus de toate, ocazia unor colaborări exploratoare comune.

(Andreea Căpitănescu, curator)

Vă invităm să accesați aplicația virtuală web Performance Situation Room la adresa http://www.4culture.ro/performance-situation-room-webapp/
*Recomandăm ca aplicația să fie vizualizată cu ajutorul Chrome Browser pe dispozitive tip laptop sau computer.

Instalația interactivă poate fi vizitată în cadrul eXplore festival #15 la WASP Working Art Space and Production astfel:

Update program:

*Instalația se poate vizita la WASP Working Art Space and Production, de miercuri până sâmbătă (15:00 – 19:00), până pe 15 noiembrie, 2020,  cu programare la coordination@4culture.ro / contact@waspmagazine.com

Credite:

Andreea Căpitănescu – curator
Flavia Giurgiu – performer
Ilinca Hărnuț – performer
Geta Corca – performer
Diana Spiridon – performer
Vlad Benescu – performer
Alexandru Mihai – video artist
Diana Păun – visual artist
Ciprian Făcăeru/ Augmented Space Studios - scenografie virtuală
Florin Dumitru/ Augmented Space Studios - creative programmer
Dan Făcăeru/ Augmented Space Studios - technical artist
Andrei Raicu – compoziție muzicală & sound design
Andrei Păun – artist 3D
Dragomir Cristian  – artist animație 3D
Chereches Dragos - tehnician MoCap
 

***

PERFORMANCE SITUATION ROOM

Performance Situation Room - poster

Producător: Asociația 4Culture      Co-producție: WASP Studios

Proiect cultural co-finanțat de Ministerul Culturii prin programul Acces Online și Life Long Burning (LLB) – Towards a sustainable Eco-System for Contemporary Dance in Europe, finanțat de Uniunea Europeană prin Programul Europa Creativă.

Parteneri: Augmented Space Agency, Retscan, Retina Film Production

Parteneri media: Radio România Cultural, Modernism, Revista Arta, Zeppelin, feeder.ro, IQads, România Pozitivă, Designist

 
Top