EXTINCTION ROOM – Sergiu Matiș și Mila Pavićević în rezidență de creație LLB la ICI-CCN Montpellier

2190206_Hopeless._Sergiu_Matis_by_Jubal_Battisti-266

În perioada 4 – 15 martie 2019, artiștii Sergiu Matiș (RO/DE) și  Mila Pavićević (CR/DE) se vor afla la Institutul Internațional de Coregrafie – ICI CCN din Montpellier,  în rezidență de creație în cadrul Sezonului Franța – România 2019, pentru o nouă producție.

În cadrul Sezonului Franța – România, Asociația 4Culture împreună cu ICI CNN dezvoltă un proiect între București și Montpellier având ca temă dansul și arhitectura, oferind rezidențe de creație artiștilor francezi și români.

“În încercarea de a înțelege și submina estetica populistă, am integrat  recent în creația mea elemente ale dansului folcloric. În vreme ce cultura tradițională este prea des instrumentalizată de politicile identitare, am început să reinterpretez folclorul învățat la școală, și nu doar ca pe un exercițiu auto-etnografic, ci punându-l în contextul practicii mele performative, influențată de teoriile leftiste /  de stânga, feministe și de cele queer. Astfel tema identității a reapărut în procesul creației mele. Prin acest proces m-am găsit constant reamintindu-mi că sunt român. Până de curând am crezut că am depășit acest tip de identificare, bazat pe naționalitate. Credeam că sunt european, sau chiar mai mult: un cetățean al lumii. Întotdeauna am vrut să fac parte din cultura de bază – și chiar am ajuns la ea, dar din periferie.În cadrul următorului meu proiect, care va începe cu rezidența din Montpellier, îmi voi îndrepta atenția către periferia gândirii mele în procesul de creație. Periferie, însemnând aici: centrul rădăcinilor mele.” Sergiu Matiș

Sergiu-16

www.sergiumatis.com

Dans și coregrafie Sergiu Matiș

Dramaturgie Mila Pavićević

Rezidența este susținută prin activitatea Dance Hub, din cadrul proiectului de cooperare european Life Long Burning, finanțat de Uniunea Europeană în cadrul programului Europa Creativă în perioada 2018 – 2022.

logosbeneficairescreativeeuroperight_ro

Life Long Burning –  Towards A Sustainable Eco-System for Contemporary Dance in Europe susține dezvoltarea scenei de dans contemporan și a performance-ului în Europa, precum și dezvoltarea publicului. Programul multianual este coordonat și implementat de o rețea formată din 11 parteneri europeni, asociații, companii și case de producție: 4Culture (RO), CCN Montpellier (FR), Cullberg Ballet (SE), danceWEB (AT), Het Veem Theater (NL), Lokomotiva (MK), Station (RS), Tala Dance Center (HR), Uferstudios (DE), Ultima Vez (BE), Workshop Foundation (HU) și workspacebrussels (BE).

LLB_Logo_RGB_Transparant_SMALL

Activitățile 4Culture în cadrul Life Long Burning 2019 sunt co-finanțate de Administrația Fondului Cultural Național.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Proiect organizat în cadrul Sezonului România – Franța 2019.

52011265_2980260658666106_1514600241041506304_o

Audiții P.A.R.T.S. pentru noul ciclu de Training 2019 – 2022 la București

P.A.R.T.S. este în căutarea unei noi generații de tineri dansatori talentați!

Sâmbătă, 30 martie, WASP Working Art Space and Production va găzdui preselecția din România pentru noul ciclu “Training 2019 – 2022”, program ce se deschide o dată la trei ani și este dedicat tinerilor între 18 și 23 de ani.

Procesul de admitere (parts.be/auditions) constă în două etape:
1) Înscrierea la preselecția din București până pe 25 martie 2019, 8 a.m. / 9 a.m CET prin completarea formularului online  https://pierrot.io/parts/auditions
Pentru finalizarea înregistrării se va achita un fee de 10 €.
2) Candidații selectați în cadrul primei etape vor primi invitația oficială de a participa în cadrul audiției finale ce se va desfășura în Bruxelles în perioada 9 – 14 aprilie 2019. Participarea în cadrul acestei etape este necesară pentru selecția finală în cadrul programului de training.

Condiții de admitere:
➝ Candidații trebuie să dețină diploma de absolvire a liceului înainte de 1 septembrie 2019;
➝ Vârsta minimă și maximă între 18 și 23 de ani, împlinită până la data de 31 decembrie 2019;
➝ Cunoștințe de limba engleză nivel minim B2 CEFR, condiție esențială pentru a participa activ în cadrul programului.

Taxe de înscriere și participare:
➝ Taxa de înscriere este de 4.500 €. Suma se achită integral, înainte de începerea cursurilor, indiferent de numărul de ani de studiu efectuați la P.A.R.T.S.
➝ Taxa de școlarizare pentru ciclul Training este de 2.500 € /an (include prânzul zilnic)
➝ Pentru înscrierea la preselecție, candidații vor achita suma de 10 €, în momentul înscrierii online.

Programul de studii este disponibil aici: http://parts.be/training-cycle.

Burse și granturi:
➝ Candidații sunt încurajați să aplice pentru finanțare către organismele și autoritățile locale, sau organizații private.
➝ P.A.R.T.S. poate oferi burse studenților cu resurse financiare limitate, și care nu au reușit să obțină finanțare din alte surse. P.A.R.T.S. depinde de surse externe pentru finanțare, astfel încât nu poate garanta acordarea burselor de studii. P.A.R.T.S. va oferi burse doar studenților care pot demonstra că au căutat surse de finanțare în alte părți.

Desfășurarea preselecției:
➝ Preselecția la București se va desfășura pe data de 30 martie 2019, începând cu ora 10:00 am (prezentarea candidaților se face începând cu ora 09:00). Rezultatele vor fi anunțate la sfârșitul zilei.
➝ candidații vor aduce la preselecție un ID – carte de identitate sau pașaport.
Detalii: http://parts.be/faq

Informații despre absolvenții P.AR.T.S. http://parts.be/students

Contact:

P.A.R.T.S. – Performing Arts Research and Training Studios vzw
Avenue Van Volxemlaan 164, 1190 Brussels, Belgia
mail@parts.be

WASP – Working Art Space and Production
Str. Ion Minulescu nr. 67 – 93, Fabrica Flaros, corp E, etaj 2
Sector 3, București
coordination@4culture.ro

Programul P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) este o inițiativă a companiei de dans Rosas si a Operei Naționale De Munt / La Monnaie (Belgia), lansată în septembrie 1995. Directorul P.A.R.T.S este coregrafa Anne Teresa De Keersmaeker.
P.A.R.T.S. oferă un program de pregătire în domeniul dansului contemporan și cuprinde un ciclu de cercetare (Research cycle) și unul de training (Training cycle). Mai multe informații despre P.A.R.T.S. aici: http://parts.be/about

PP_4MARS_small (2)

« La Beauté intermittente » un festival poetic performativ curatoriat de Wanda Mihuleac la Ambasada României din Paris

Luni, 4 martie 2019, de la ora 19:30 se desfășoară la Paris, la Sala Bizantină a Ambasadei României, un eveniment multidisciplinar coordonat de artista Wanda Mihuleac, și prezentat de Transignum în cadrul festivalului național francez “Printemps de poètes” 2019.

Un festival poetic performativ, etichetat în cadrul Sezonului Franța – România 2019, în care poezia, arta plastică, muzica și performance-urile sunt prezentate de artiști într-o manieră neconvențională, ce reflectă multiculturalitatea Europei.

“Printemps de poètes” este o platformă culturală de mare prestigiu în Franța, fiind considerat, în același timp, un „Centru cultural al resurselor pentru Poezie”.

Participarea a patru artiste de origine română, Linda Maria Baros, Doina Ioanid, Simona Popescu și Andreea Căpitănescu, vine să evidențieze valoarea poeticii feminine românești, dar și a reprezentării artistice în cadrul acestui festival de anvergură.

Linda Maria Baros, al cărei poem va fi pus în muzică de compozitorul elvețian Jean-Luc Darbellay, în interpretarea trioului condus de Marc Sieffert și performat de taiwaneza Bonni Tchie Hy, cu obiectele portabile ale Tiei Calli Borlase.

Doina Ioanid – performance poetic alături de Valentine Mizzi și saxofonistul Philippe di Betta.

Eva Maria Berg – poeta germană tradusă în franceză și română va fi asociată cu muzica creată pentru acest poem de compozitoarea Violeta Dinescu, interpretată de trioul Marc Sieffert, performance de Alexandra Loewe.

Simona Popescu și Andreea Căpitănescu vor prezenta în premieră un performance vizual poetic și coregrafic. Text și video performance Andreea Căpitănescu, Simona Popescu și Mălina Moncea.

Jan Mysjkin este un poet belgian care va prezenta un performance în 8 limbi a poemului Urs poetica”, de către Julius Deed.

Intrarea liberă cu înscriere obligatorie la https://www.eventbrite.fr/e/billets-printemps-des-poetes-la-beaute-intermittente-56914275129

Evenimentul este organizat cu sprijinul Institutului Cultural Român.

LLB-new_1000x454

OPEN CALL: bursă danceWEB la ImPulsTanz Festival Viena 2019

Asociația 4Culture, co-organizator în cadrul proiectului European Life Long Burning, oferă o bursă de studii unui artist român din domeniul performance-ului și/sau dansului contemporan în cadrul programului danceWEB, ce se va desfășura în perioada 10 Iulie – 14 August 2019 în cadrul Festivalului Internațional de Dans din Viena ImPulsTanz.

Deadline aplicații 22.02.2019. Contact: andreea@4culture.ro

Dosarul de aplicație trebuie să cuprindă următoarele documente completate în limba engleză:

+ CV actualizat
+ o fotografie de dans
+ o fotografie portret
+ formularul de aplicație (descărcat și completat cu  Adobe Reader versiunea 8 sau mai mare  și cu respectarea numărului de caractere)

Mentorii programului de anul acesta sunt Anne Juren și Annie Dorsen în dialog cu Mette Ingvarsten.

DanceWEB oferă tinerilor profesioniști din domeniul dansului contemporan din țările europene și nu numai, posibilitatea de a participa la un program de training multinațional intens. Acesta este centrat pe schimbul de idei și cunoștințe, nelimitate de granițe naționale. Programul se concentrează pe formarea continuă, prin întâlnirea cu artiștii internaționali din cadrul ImPulsTanz, cu scopul de a orienta cariera participanților.

Life Long Burning (LLB)către un sistem ecologic sustenabil pentru susținerea dansului contemporan în Europa este un proiect de cooperare multianual susținut de Uniunea Europeană în cadrul programului Europa Creativă în perioada 2018 – 2022 și este implementat de 11 organizații.

logosbeneficairescreativeeuroperight_ro

Programul este coordonat de  danceWEB / AT  alături de  4Culture / RO, Brain Store Project / BG, ICI-Center chorégraphique national de Montpellier / FR, NDA Slovenia / SI, STUK / BE, Tala Dance Center / HR, Uferstudios / DE, Veem House for Performance / NL, Workshop Foundation / HU, MDT Stockholm / SE

Activitățile 4Culture în cadrul Life Long Burning 2019 sunt co-finanțate de Administrația Fondului Cultural Național.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

pra_ferenz_esztersalamon_3a__bea_borgers

OPEN CALL: workshop și audiții cu Eszter Salamon în București

Perioadă workshop/audiții: 11 -16.02.2019 // 10 a.m – 3 p.m.
Locație: WASP Working Art Space and Production

DEADLINE aplicații: 06.02.2019
contact@waspmagazine.com

WASP Studios are plăcerea de a invita profesionistele din domeniul dansului contemporan sau clasic în cadrul workshop-ului coordonat de coregrafa Eszter Salamon.

Workshop-ul se va desfășura în perioada 11 -16 februarie 2019, 10 a.m. – 3 p.m., la WASP Working Art Space and Production și este adresat profesionistelor din domeniul dansului clasic și contemporan, cu o tehnică fizică bună și experiență în folosirea vocii sau care manifestă deschiderea de a lucra cu vocea.

În urma atelierului vor fi selectate patru artiste ce vor fi invitate să performeze în cea mai recentă producție a coregrafei Eszter Salamon, intitulată MONUMENT 0.8: Manifestations. Producția se va dezvolta pe parcursul anului 2019, cu repetiții în București și Bruxelles, urmată de premieră la Bruxelles și de un turneu internațional.

Manifestations este un performance de dans, vocal construit prin personificarea imaginilor și sunetelor documentare, ca practică și concept. Prin colaborarea cu teoreticieni și istorici din domeniul istoriei feministe, precum și cu cele patru artiste performere, creația urmărește să reactiveze acțiunile mărturii ale demonstrațiilor publice în contextul mișcărilor istorice feministe.

În cadrul atelierului, artista Eszter Salamon va dezvolta împreună cu participantele metode de asumare corporală prin mișcare. Dezvoltarea tehnicilor vocale precum și modularea sunetelor se va face cu sprijinul unui coach vocal.

O oportunitate pentru profesionistele din domeniul dansului clasic și contemporan, cu deschidere către experiment corporal și vocal, și disponibilitate de a participa în cadrul unei producții internaționale.

Pentru înscrieri vă rugăm să ne transmiteți o biografie și un portofoliu în limba engleză, respectiv română, pe adresa de email contact@waspmagazine.com până la data de 06 februarie 2019.

Transmiterea confirmărilor se va face până pe data de 8 februarie 2019. Participarea esta gratuită.

***
Eszter Salamon, coregrafă și performer, trăiește și lucreză în Berlin. Din 2001, a creat lucrări solo sau de grup, ce au fost prezentate în cele mai importante spații culturale și festivaluri din întreaga lume, precum Centrul Pompidou, Avignon Festival, Ruhrtriennale, The Kitchen New York, HAU Berlin, Berlin Documentary Forum, Kunstenfestivaldesarts Brussels, Kaaitheater Brussels, Festival dʼAutomne Paris, Tanzquartier Wien, Holland Festival, Kampnagel Hamburg. De asemenea creațiile sale au fost prezentate în muzeele MoMa, Witte de With, Fundația Cartier.

***
Workshop-ul este organizat în cadrul proiectului Manifestation, produs de WASP Studios, în parteneriat cu Asociația 4Culture.

Manifestation este un proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Afis-web

Prima ediție a Bucharest Arts and Public Space Festival începe în data de 15 decembrie 2018, la București

Asociația 4Culture, în co-producție cu WASP Studios, organizează prima ediție a Bucharest Arts and Public Space Festival în perioada 15 -19 decembrie 2018.

„Creșterea dinamicii sociale, respectiv a mobilității persoanelor și a noilor comunități urbane contemporane aduce cu ea o lipsă de cunoaștere a ceea ce orașele noastre oferă, istoria acestora și potențialul lor pentru fiecare locuitor sau turist. Artiști din România, Germania, SUA și Belgia sunt invitați să ofere o reprezentare contemporană a spațiului urban, pornind de la patrimoniul cultural existent – monumente, statui, parcuri, grădini, prin dezvoltarea și prezentarea de creații artistice – performance-uri, instalații, ateliere, în cadrul primei ediții Bucharest Arts and Public Space Festival, 2018.”, declară Andreea Căpitănescu, director artistic 4Culture.
Sâmbătă și duminică (15 – 16 decembrie), de la ora 19:00, în Duet-C Eliade, artistul belgian Roel Heremans creează adevărate experiențe mentale coregrafice. Heremans folosește modele arhitecturale specifice pentru a crea spații temporare în care sunetul stimulează procesele gândirii și schimbă percepția vizuală. Heremans investigheză opera filozofică târzie a lui Mircea Eliade și dezvoltă o coregrafie imaginară interactivă participativă.
Orașul este pus în valoare de prezența sonoră a corpului-obiect, observator critic al evenimentelor și trecerii timpului, în instalația video-sound Corp și arhitectură în spațiul urban, semnată de Maria Balabaș și Andreea Căpitănescu.
Voci din arhiva Radiodifuziunii Române, publicate de Editura Casa Radio este o instalație sonoră performativă pentru realizarea căreia Maria Balabaș a căutat în texte și timbruri vocale un fir narativ, un element comun – o frază, ori un vers, ori o amintire. Performance-ul s-a născut din toate aceste întâlniri și voci aduse împreună: Ana Blandiana, Eugen Ionesco, Nina Cassian, George Coșbuc, George Bacovia, Alexandru Phillipide, Henriete Yvonne Stahl, Ion Caraion, Maria Banuș, Mariana Marin, Șerban Foarță, Mihail Sadoveanu etc. Într-un moment în care nu știm prea sigur spre cine să ne uităm ca reper moral și artistic, această incursiune în arhiva sonoră a radioului funcționează deopotrivă ca aducere aminte, reconstrucție identitară și inspirație.
Luni, 17 decembrie, la Galeria Galateca, Michael Douglas Kollectiv & Dana Caspersen invită publicul să participe la o nouă formă de explorare a întrebării: Cum influențăm noi, ca indivizi, nivelul violenței în lume? În The Exchange, participanții se mișcă în spațiul de acțiune, spațiu ce este adus la viață prin mișcările lor și este conturat prin experiențele și convingerile acestora. Performance-ul se folosește de acțiuni fizice simple, precum mersul, gesturile și imaginația, folosite ca instrumente de schimb pentru angrenarea în această cercetare colectivă.
Sergiu Matiș, artist român ce performează la Berlin, prezintă pe 18 decembrie, la WASP Working Art Space and Production, solo-ul Nocturne for broken vocal cords. Alăturându-se romanticilor în fascinația lor pentru întuneric și noapte, imitând natura și flirtând cu folclorul, aceste nocturne sunt construite din blocuri masive de zgomot (noise) acustic și motoric, precum și din o abundență de texte reciclate, strigate sau recitate în mare viteză. Instrumentele coregrafice aplicate mișcării și vocii fac posibilă navigarea prin multitudinea de mișcări și sunete, sprijinând haosul într-un mod coerent.
În Listening to Sculptures, instalație foto-video prezentată miercuri, 19 decembrie, de la 19:30, la WASP – Working Art Space and Production, Călin Dan și Iosif Király (subREAL) adoptă postura a doi reporteri înarmați cu microfon, căști și cameră video, care interoghează monumente figurative de for public. Dimensiunea performativă caracteristică întregului proiect Interviewing the Cities este exacerbată în cadrul acestei serii, care pune într-o lumină critică atât sculptura de for public, cât și poziția dominantă a mass-mediei în cultura contemporană. În instalația prezentată la WASP, subREAL aduce în atenție procesul care a stat la baza realizării fotografiilor, prezentând variante de lucru alături de piese care de-a lungul anilor au devenit iconice, dar și câteva imagini de making off, fotografii documentând procesul fotografierii.
Proiectul 2565 main [Relative Position], producție 4Culture si WASP Studios, reprezintă o colaborare între artistul Ciprian Ciuclea și compozitorul Cătălin Crețu și este gândit ca un spațiu multimedial în care o proiecție video principală, de mari dimensiuni, pe 3 canale, este combinată cu o a patra dimensiune interactivă, unde o cameră video preia dinamica publicului și modifică în timp real sunetul generat. Instalația va fi prezentată la WASP, miercuri, 19 decembrie, începând cu ora 19:30.
În cadrul festivalului va fi prezentată o selecție de instalații multimedia produse de Asociația 4Culture și WASP Studios în 2018, și va fi organizat un workshop de design contemporan coordonat de Simina Filat, designer, recent premiată în cadrul Galei Uniunii Artiștillor Plastici din România, la secțiunea design. Workshop-ul este dedicat elevilor și se va desfășura în studioul artistei.
Evenimentele festivalului au intrarea liberă.
Adrese:
WASP – Working Art Space and Production – str. Ion Minulescu 67 – 93, sector 3, București
Galeria GALATECA – str. C. A. Rosetti 2 – 4, sector 1, BucureștiProgramul Bucharest Arts and Public Space Festival 2018
15.12.2018, WASP – Working Art Space and Production
19:00 – 20:30
▪ Duet C – Eliade // Roel Heremans (BE)
performance
▪ Corp și arhitectură în spațiul urban // Maria Balabaș, Andreea Căpitănescu (RO)
performance sonor live cu Maria Balabaș, instalații video-sound16.12.2018, WASP – Working Art Space and Production
19:00 – 20:30
▪ Duet C – Eliade // Roel Heremans (BE)
performance
▪ Corp și arhitectură în spațiul urban // Maria Balabaș, Andreea Căpitănescu (RO)
instalații video-sound
17.12.2018, Galeria Galateca
20:00 – 21:00
▪ The Exchange // M & D Kollectiv & Dana Caspersen (DE/USA)
performance18.12.2018, Atelierul Simina FILAT Design
15:00 – 17:00
▪ Workshop design contemporan pentru elevi // Simina Filat19:30, WASP – Working Art Space and Production
▪ Nocturne for broken vocal cords // Sergiu Matiș (RO/DE)
performance
▪ Instalații multimedia – producții 4Culture & WASP Studios
19.12.2018, WASP – Working Art Space and Production
19:30 – 21:00
▪ Listening to Sculptures // subREAL (Călin Dan și Iosif Király)
instalație
▪ 2565 main [Relative Position] // Ciprian Ciuclea și Cătălin Crețu
▪ Instalații multimedia – producții 4Culture & WASP Studios
***
Eveniment organizat in cadrul proiectului „Bucharest Arts and Public Space”
Proiect cultural finanțat de Primăria Municipiului București, prin Administrația Monumentelor și Patrimoniului Turistic
.Producător: Asociația 4CultureCo-producător: WASP StudiosParteneri: Ordinul Arhitecților din România – Filiala București, Institutul Național al Patrimoniului, Galeria GalatecaParteneri media: Radio România Cultural, Modernism, Zeppelin, Revista Arta, Feeder

Centenarul prin imagini și cuvinte

24.10.2018 – 1.12.2018

Organizator Asociația Art Media Events Studio

Co-producător WASP Studios

Proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale, în cadrul proiectelor de aniversare a Centenarului României (1918-2018) și a Primului Război Mondial.

În cadrul proiectului, Asociația Art Media Events Studio, în colaborare cu partenerii săi, susține și dezvoltă spiritul creativ și dorința de inovație în rândul tinerilor, valorile europene ce au contribuit la definirea statului român, valori bazate pe dialogul intercultural, toleranța, drepturile omului și coeziunea socială. Printr-o echipă formată din apreciați artiști, curatori și manageri români, cu experiență în derularea unor proiecte similare anterioare, proiectul se plasează ca o necesitate în demersul de dezvoltare a unor audiențe noi pentru arta contemporană.

Proiectul cuprinde activități precum ateliere și spectacole multimedia, expoziții și instalații, dezbateri publice, acestea urmărind în special dezvoltarea publicului tânăr prin intermediul artelor spectacolului și artelor vizuale, introducerea în rândul tinerilor cu vârste între 12-19 ani a unor abordări multidisciplinare, sprijinirea creațiilor realizate de către tineri artiști și promovarea acestora în rândul publicului larg.

Parteneri: Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Prahova, Colegiul Național Ion Luca Caragiale din Ploiești, Liceul Tehnologic de Servicii Sf. Apostol Andrei din Ploiești.

Parteneri media: Radio România Cultural, Modernism.ro, Zeppelin, Revista Arta, Feeder.ro

Centenarul in imagini si cuvinte 1920x1080 Centenarul prin imagini și cuvinte 46936990_293416604612450_716037444142628864_o_293416601279117 46965839_293417154612395_672647992301322240_o_293417144612396 46979493_293416591279118_5336027601448206336_o_293416581279119 47013826_293417097945734_2150359150079508480_o_293417091279068 Centenarul prin imagini și cuvinte 47026792_293416714612439_1877067460457267200_o_293416711279106 47053896_293416687945775_7400401068175130624_o_293416661279111 47128674_293416981279079_4110989932334415872_o_293416974612413 47132554_293416597945784_8028053518499708928_o_293416584612452 47158196_293417047945739_7373267199965790208_o_293417037945740 47190352_293416704612440_7828463480561729536_o_293416681279109 47191406_293416791279098_7393140778148560896_o_293416781279099 47197942_293417061279071_6122843490993831936_o_293417041279073 47220544_293416811279096_7869843927090593792_o_293416801279097 47223886_293416891279088_3153322867978928128_o_293416887945755 47318090_293417157945728_2540650237085614080_o_293417147945729

Ivana Muller performance 2_photo credit Sanne Peper

Piesa We Are Still Watching, semnată de Ivana Müller, jucată în premieră în România, în cadrul eXplore festival #13

Ivana Muller performance 4_photo  Ian Douglas

eXplore festival – Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival prezintă sâmbătă, 20 octombrie 2018, piesa We Are Still Watching, creată de Ivana Müller în colaborare cu coregrafa Andrea Bozic, artistul și regizorul de teatru David Weber-Krebs și dramaturgul Jonas Rutgeerts. Piesa pare a fi o repetiție în care scenariul este citit cu ajutorul spectatorilor care, pe parcursul unei ore petrecute în compania celorlalți, creează și devin o comunitate, luând decizii la nivel individual și colectiv în timp ce „pur și simplu” citesc un text pe care altcineva l-a scris pentru ei.

We Are Still Watching este o piesă în care ideea de „spectacol” este translatată încet spre ceva la care publicul se așteaptă cel mai puțin. Ceea ce poate părea pentru un moment o piesă de teatru nereușită devine o invitație la a vedea dincolo de scenariu și lasă loc pentru ceva „real” să se întâmple.

 Mediatizată intens, piesa a fost jucată în numeroase țări până acum

 Un articol publicat în Libération în 2014 menționa faptul că „We Are Still Watching reprezintă o excepție de la regulă. Dincolo de finețea scrisului (pentru că este nevoie de talent pentru a-ți imagina reacțiile spectatorilor care au diferite profiluri, când te afli în fața unei astfel de dileme), crearea acestei piese inteligente și auto-reflexive surprinde prin puterea sa provocatoare.”

Întrebată ulterior de Wilson Le Personnic, redactorul șef al publicației online Maculture.fr, despre eliberarea și în același timp dificultatea de a lucra fără actori, deoarece nu se pot face repetiții în timpul procesului de creație, Ivana declara în 2015: „noi toți cei implicați în scrierea lucrării, pentru că suntem patru, am anticipat și încarnat diferite voci care au fost formulate în script. În construcția personajelor, ne-am gândit la persoane pe care le sțim, la nivel personal și cultural, iar acest lucru ne-a ajutat să conturăm un anumit tipar în unele cazuri. Unul dintre cele mai complicate aspecte ale scenariului, dar și pline de satisfacție, este că nu știm niciodată cine ce rol va citi. Decizia se ia pe loc, fie din întâmplare, fie la alegerea spectatorilor. Așa că nu putem vorbi de casting aici. Nu știm dacă cititorul va fi bărbat sau femeie, vorbitor nativ sau străin, un tânăr sau o persoană în vârstă, cineva cunoscut sau dimpotrivă, o persoană anonimă.”

Jucată în mai multe țări, precum Olanda, Belgia, Germania, Portugalia, Austria, Italia, Statele Unite ale Americii, și acum România, piesa e mereu altfel, în funcție de ce se întâmplă la fiecare interpretare. Mai mult, artista subliniază în același interviu că „orice context diferit în care piesa prinde viață generează reacții diferite în rândul audienței. Chiar și atunci când e jucată în seri diferite pe aceeași scenă de teatru, opera poate fi primită foarte diferit de către public. Este o condiție inerentă a modului în care arta live funcționează (și probabil orice tip de artă). Însă reacțiile sunt cele care ies în evidență la această piesă, reacții generate atât de felul în care aceasta este jucată, cât și din modul în care e privită. Revin asupra textului și lucrez la el pentru fiecare interpretare nouă, luând în calcul caracteristicile mediului socio-profesional în care are loc. Traducem, de asemenea, textul în limba comunității în care se va juca, iar acest transfer către o nouă limbă aduce după sine multe schimbări. Este evident cum diferite culturi se raportează diferit la ideea de a vorbi în public și totodată la ideea de a face teatru.[...] Chiar dacă ești profesionist sau doar un spectator care își primește rolul, trebuie să fii prezent. Această condiție fabuloasă ne creează spațiu pentru experiment, curiozitate și implicare.”

Cunoscută publicului din România prin prezența în edițiile anterioare ale eXplore festival la București, cu spectacolul While We Are Holding It Together, Ivana Müller este una din cele mai puternice voci ale scenei europene de dans contemporan și performance.

Piesa sa, We Are Still Watching, tradusă în limba română de The Dutch House, marchează finalul ediției din acest an a festivalului, fiind programată să aibă loc pe 20 octombrie, la orele 19:00 și 21:00, la WASP Working Art Space and Production. Aceasta lansează participanților provocarea de a experimenta arta teatrală într-o notă mult mai personală, prin implicare directă în desfășurare, mai jos fiind redate doar două din experiențele celor care au luat parte la spectacol, în alte colțuri ale lumii:

https://www.portlandmercury.com/TBA/archives/2013/09/22/ivana-mllers-we-are-still-watching-who-needs-actors

https://www.culturebot.org/2014/10/22288/we-are-still-watching-the-author-the-text-and-asking-for-directions/

Top